torsdag 4 juli 2024

Svar på ett slutgiltigt krav

Ert överhettade brev anlände i morse med ett enkronas frimärke på. Detta brev skulle ha glatt både min fru och min son, om det inte kommit vid en för oss så olämplig tidpunkt. Ni skriver att våra mellanhavanden skulle ha kunnat ordnas upp för länge sedan, vilket jag inte kan hålla med om. 

För att tillstyrka detta delger jag följande orsaker:

1969 köpte jag en liten såg på kredit

1970 köpte jag två hästar, en timmervagn, ett par mulåsnor, en dubbelpipig hagelbössa och en kristallkula. Dessutom två prisbelönta grisar, allt på kredit

1972 dog min far och min bror hängdes för att han våldtagit en pensionär, en luffare gjorde min dotter med barn och jag tvungen att betala honom 5 000:00 för att slippa få honom till släkting, samma år fick  min pojke syfilis och man måste kastrera honom för att han skulle klara livet. Kort därpå åkte jag på en fisketur och den ruttna båten välte varpå en av mina pojkar drunknade. Inte han som blev kastrerad.

1973 stack min fru ifrån mig med en cykelreparatör, lämnade ett par tvillingar som en souvenir. Jag blev tvungen att anställa en hushållerska, vilket jag senare gifte mig med för att hålla kostnaderna nere. Jag hade dock väldiga problem med att få henne gravid. Jag gick till en läkare som rådde mig att försöka skapa spänning just som det skulle till. Den natten tog jag hagelbössan med i sängen och då jag trodde att tiden var inne så lutade jag mig ut ur sängen, fattade bössan och sköt genom fönstret. Min hustru sket ner sig i sängen och själv ramlade jag ur sängen. Nästa morgon då jag kom ut såg jag att jag skjutit den bästa mjölkkon jag någonsin haft.

1974 blev jag lurad att ta en grogg. Jag slutade inte dricka förrän allt jag hade kvar var en fickklocka och en almanacka. Det enda jag kunde göra nu var att vrida upp klockan och titta vem som hade namnsdag, vilket också blev min sysselsättning ett tag framöver. Ett par månader senare tog jag mitt förnuft tillfånga och köpte på kredit, en gödselspridare, en skördetröska och en bil. Sedan kom en översvämning och sköljde bort hela skiten. Min hustru sällskapar med en Vd för en resebyrå, min son dog, därför att han gned sitt arsle mot ett kaninskinn som var infekterat. Dessutom hade någon varit framme med en sjuklig gammal tjur och bestigit min ko.

Jag blev mycket förvånad när jag såg att Ni skrev att Ni skulle ställa till problem för mig om jag inte betalade. Om Ni kan komma på ett enda problem jag inte redan stött på så skulle jag vara tacksam om Ni kunde höra av Er så jag får veta vad det kan vara. Att försöka få ut några pengar av mig är lika lätt som att med en glödhet sticka föra in smör i arslet på en igelkott. Jag hoppas och ber att ett oväder innehållande skunkskit skall dra åt Ert håll och att dess centrum skall ligga över det kontor där Ni Era jävlar sitter, som skrivit detta sista kravbrev till mig.

Er tillgivne för mer kredit



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Grattis Gösta på Din 80 årsdag