Nordea kan tvingas återbetala 100 000 kronor

Domstolsförhandlingen mellan storbanken Nordea och Konsumentombudsmannen, som företräder en lurad pensionär, inleddes i tisdags, berättar Sveriges Radio.

Pensionären John-Erik Johansson i Stockholm blåstes på 100 000 kronor av de fräcka bedragarna sedan han överfört pengarna i samband med ett telefonbedrägeri.

Men först blev han lurad att höja gränsbeloppet hos Nordea för Swishbetalningen.

Bedragarna påstod att de ringde från banken, men i själva verket utsatte de sitt offer för idkapning.

Nordea har vägrat ersätta drabbade John-Erik Johansson. Banken tillämpar en praxis som gör att utsatta för bedrägerier inte får några pengar tillbaka när de överfört pengar.

Detta anser Konsumentombudsmannen, KO, är fel och har därför stämt Nordea för att få saken prövad i domstol.

Det är väldigt bra att det har kommit till tingsrätten nu. Det är angeläget att vi får domstolens prövning av vilket ansvar bankerna har för de betalningssystem och övriga digitala system som de hänvisar kunderna till, säger KO Cecilia Tisell till Ekot i Sverige Radio.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Chucho Valdés får världen att lyssna till Kuba

Risotto

Just idag är Gud nära