torsdag 30 maj 2024

Per Ragnar fyller 83, aktiv i rockvideos

Per Ragnar, skådespelare och poesifantast fyller 83 år och är en av våra folkkära personligheter som synts i både filmer och tv-serier. 

Trots sin ålder är han verksam lite här och var, bland annat medverkar han i Falköpingbandet Nestors rockvideos som utspelar sig i gruppmedlemmarnas ungdom på 1980-talet där Per Ragnar spelar den galne prästen Bror Mörk. 

Gissningsvis är Bror Mörk ett slags alter ego av Per Ragnars tidigare roll som den psykopatiske pastorn Sten Frisk i TV4-serien Tre Kronor på 1990-talet. Det var en av rollerna som bidrog till hans kändisskap.

Du, jag ska vara ärlig och säga att jag är jäkligt stolt alltså. Jag menar, jag är en helt annan generation och jag upplever att jag har blivit maskot åt dessa unga musikgenier, berättar Per Ragnar för P4 Skaraborg.

Andra serier som Per Ragnar slog igenom i var Röda rummet  där han spelar den aspirerande författaren Arvid Falk som frotterar sig i Stockholms bohemliv. 

I serien Någonstans i Sverige spelade han tillsammans med Janne “Loffe” Carlsson. Berättelsen handlar om en grupp värnpliktiga soldater under andra världskriget.

1980-1985 var Per Ragnar programledare för Godmorgon Sverige där han skapade sig ett speciellt signum: I slutet av varje program läste han upp en utvald dikt.

2008  vann han en guldbagge för bästa manliga biroll i skräckfilmen Låt den rätte komma in som regisserades av Tomas Alfredsson.

Per Ragnar blev pappa sent i livet och fick dottern Fredrika tillsammans med Veronica Tigerhjärta 2001. Han var då 60 år men har hållit sig till synes ungdomlig genom åren.

Idag är Per Ragner singel och trivs som sådan. Ingen ny kärlek, livet är bra som det är.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Midsommarafton

Midsommarafton är en helgdagsafton som infaller på en fredag mot slutet av juni månad. Midsommarafton firades i Sverige tidigare den 23 juni...