Olika kloka tanker

Sinnesrobönen

Ge mig sinnesro

att acceptera det jag inte kan förändra

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden


Buddhistisk bön

Låt alla varelser vara lyckliga

vad de än är

svaga eller starka

små eller stora

Låt alla vara lyckliga

utan undantag

både varelser vi ser och inte ser

de som lever nära oss och långt borta

och de som ska födas

Låt alla vara lyckliga

beskyddande, trygga och självständiga vid vår sida

bevara oss alla i kärleken och omslut oss med Din frid


Dina barn tillhör Dig inte, de är söner och döttrar av själva livets längtan

De kommer genom Dig, men inte från Dig och fastän de är hos Dig tillhör de Dig inte

Du kan ge dem Din kärlek, men inte Dina tankar, ty de har egna tankar

Du kan hysa deras kroppar, men inte deras själar, ty deras själar befinner sig i morgondagens land, som Du inte kan besöka, inte ens i Dina drömmar

Du kan sträva efter att likna dem men försök inte att göra dem lika Dig själv, ty livet går inte tillbaka och dröjer inte vid igår


O Herre, gör mig till ett redskap för Din frid

Där hat finns, låt mig få föra dit kärlek

Där ondska finns, låt mig få komma med förståelse

Där oenighet finns, låt mig få komma med enighet

Där tvivel finns, låt mig få komma med tro

Där osanning finns, låt mig få komma med sanning

Där förtvivlan finns, låt mig få komma med hoppet

Där sorg finns, låt mig få komma med glädjen

Där mörker finns, låt mig få komma med ljuset


Den gyllene regeln

Kristendom

Allt vad Ni vill att människorna skall göra för Er, det skall Ni också göra för dem

Buddhism

Plåga inte andra med det som pinar Dig själv

Islam

Ingen är rättrogen förrän han älskar sin broder som sig själv

Judendom

Det som är Dig själv förhatligt, skall Du inte göra mot Din nästa

Hinduism

Gör inte mot andra något som skulle vålla Dig smärta, om det gjordes mot Dig


Sinnesrobönen

Ge mig sinnesro

att acceptera det jag inte kan förändra

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden


Fler frågor för dagen

På morgonen

Vad är jag tacksam för idag?

Vad behöver jag hjälp med idag?

Vad känner jag skuld för idag?

Hur kan jag föra någon glad idag?

På kvällen

Vad har gjort mig arg eller ledsen idag?

Vad har gjort mig glad eller tacksam idag?

Hur har jag hjälpt någon annan idag?

Hur har någon annan hjälpt mig idag?









Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning