Digitala pekskärmar tar allt större plats i bilarnas förarmiljöer, men nu växer kraven på att återinföra fysiska reglage.
Det är inte så förvånande att inbyggda digitala skärmar i bilen är en distraktion, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Han menar att det är en paradox att användning av mobiltelefon bakom ratten ger böter, samtidigt som bilarnas egna skärmar blivit alltmer påträngande.
Meddelanden och annan information dyker upp mitt i körningen, och skärmarna blir bara större. AutoMotorsport menar att det är lika farligt som rattfylleri.
Många förare, särskilt de som kört bil i flera decennier, har märkt hur ett enkelt vred eller en knapp förr kunde justeras i blindo. Nu krävs det ofta flera tryck, svep och ett öga på skärmen för att ens höja värmen.
I Norge genomfördes nyligen en av de första europeiska studierna som försökt kvantifiera problemet. Bland annat undersöktes hur lång tid det tar att utföra vanliga uppgifter via infotainmentsystemet.
Resultaten bekräftar det många redan upplevt: att justera något på en pekskärm kräver både ögon och hjärna. Enligt studien tog det i genomsnitt 23,5 sekunder att byta till en specifik låt, varav 10,2 sekunder ägnades åt att faktiskt titta på skärmen.
På den tiden hinner en bil som kör i 60 kilometer i timmen färdas över 390 meter. Det är en sträcka där mycket kan hända, särskilt i tätort eller vinterväglag.
Jacob Sidenvall beskriver hur förarens uppmärksamhet delas upp i flera steg. Först måste blicken söka rätt meny, sedan ska handen föras mot rätt yta, och till sist krävs ofta en visuell bekräftelse på att det blev rätt. Det är sekunder som tas från själva körningen.
Mot den här bakgrunden är det inte förvånande att Euro NCAP, den europeiska bilsäkerhetsorganisationen, har bestämt sig för att agera.
Från och med 2026 kommer de kräva att bilar har fysiska knappar för ett antal grundläggande funktioner om de ska kunna få högsta betyg, fem stjärnor.
Det är en tydlig signal till branschen att skärmhetsen nått vägs ände. Men samtidigt efterfrågar M Sverige mer forskning. Hittills har bara enstaka europeiska rapporter lyft frågan, och det räcker inte för att få hela bilindustrin att ändra riktning.
Det är glädjande att säkerhetsmedvetenheten ökat och att biltillverkare redan meddelat att de kommer att återgå till knappar för kontrollpaneler, säger Jacob Sidenvall.
I väntan på tvingande regler och fler studier har bilföraren fortfarande det yttersta ansvaret.
Jacob Sidenvall pekar på behovet av sunt förnuft i vardagen: att undvika att ställa in navigatorn i full fart, att inte fippla med klimatkontrollen i onödan och att hålla uppmärksamheten på vägen, inte skärmen.
Och kanske finns här en poäng som särskilt äldre förare instinktivt förstår. En fysisk knapp är en knapp. Den sitter där den alltid har suttit, och fungerar varje gång.
Under tiden måste vi som vistas på vägarna inse hur farliga skärmarna kan vara och hantera dem klokt, säger Jacob Sidenvall.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar