Vänsterpartiet vill höja pensionerna med 2 000 kronor i månaden under nästa mandatperiod. Det säger partiledaren Nooshi Dadgostar i Sveriges Televisions Morgonstudion.
Efter att ha lyst med sin frånvaro har det plötsligt börjat pratas om pensioner i Almedalen.
Beskedet kommer bara dagen efter att Socialdemokraterna presenterat sitt eget pensionspaket i Almedalen, där partiet bland annat vill se högre pensionsavsättningar och en så kallad arbetarpension för personer med långa yrkesliv.
Vänsterpartiet väljer en annan väg än Socialdemokraterna. Nooshi Dadgostar menar att Sverige halkat efter internationellt när det gäller pensionernas nivå och riktar samtidigt kritik mot hur frågan hanterats politiskt.
Sverige ligger väldigt lågt. Vi har i Sveriges riksdag gömt undan frågan i en pensionsgrupp. Nu sätter vi ner foten, säger hon i Sveriges Televisions Morgonstudion.
Partiets modell bygger på att höja avgiften till pensionssystemet genom arbetsgivaravgifterna. Enligt Dadgostar handlar det om att öka inbetalningarna från dagens nivå till 18,5%.
Då höjer man avgiften från drygt 17% till 18,5% in i en ålderspensionsavgift via de sociala avgifterna.
Men till skillnad från Socialdemokraterna, som vill arbeta genom den blocköverskridande pensionsgruppen i riksdagen, visar Vänsterpartiet liten tilltro till den modellen.
Nooshi Dadgostar lyfter i stället fram partiets tidigare framgångar i pensionsfrågan.
Vi var ju de som 2021 fick igenom en pensionshöjning på en tusenlapp, mot de övriga partiernas vilja skulle jag säga.
En sak är i alla fall säker, med nästan 30% av väljarkåren har 65-plussarna blivit en allt viktigare grupp för riksdagspartierna inför valet. Det märks inte minst nu när pensionsfrågan lyfts upp.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar