Två svenska EM-guld i orientering

Tove Alexandersson i EM i Schweiz.

Tove Alexandersson tog sitt andra EM-guld i orientering genom att följa upp lördagens guld i knockoutsprint med att vinna sprinttävlingen på söndagen.

Och Emil Svensk skrällde sig till guld i herrklassen.

Fy fan vad det var bra, säger han till Sveriges Television.

Svensk vann herrsprinten i Neuchatel i Schweiz med 13 sekunders marginal till belgiern Yannick Michiels och 22 sekunder före landslagskompisen Gustav Svensson. Trots att han känt sig hängig och tvingades avstå från knockoutsprinten på lördagen.

Det kändes okej i sprintstafetten, men jag kände mig sliten. Natten mot fredagen kände jag mig halvhängig och fick goda råd att avstå knockouten. Det var rätt beslut för nu känns det jävligt bra, säger Svensk.

Jag struntade i hur kroppen kändes i dag, jag vet att jag kan vara snabb oavsett och jag ville göra ett bra lopp. Och jag hade en sån kontroll. Förutom när jag stannade på långsträckan med två vägval och stod still i fem sekunder säkert.

27-åringen har aldrig tidigare tagit någon individuell mästerskapsmedalj på seniornivå.

Jag har haft på känn att jag kunnat göra det, men har haft stolpe ut i ett par mästerskap. Skönt att studsa in en gång, säger han.

Tove Alexandersson avstod från sprintstafetten tidigare i veckan för att satsa på knockoutsprint och sprint. Det blev ett vinnande koncept med två guld.

Det hade jag inte förväntat mig. Jag är superglad att jag kunnat fajtas och ta två medaljer. Nu ser jag fram emot resten av säsongen, mot VM. Men först ska jag njuta av det här, säger hon.

På långsträckan fick jag ganska stora problem, jag gick uppåt, men sedan neråt och såg att det var avspärrat på flera ställen så jag stannade upp i några sekunder. Jag tänkte först att det var kört, men sen tänkte jag att jag bara skulle glömma det och göra resten bra, säger Alexandersson.

Det var lite lättare orientering på slutet och det passar mig bra när det är snabba beslut och inte så lurigt. Då kunde jag bara köra på.

Det var hemmalöpare på silver- och bronsplats genom Elena Roos och Simona Aebersold. De var fem respektive sex sekunder efter Alexandersson.

Lina Strand kom fyra och Sara Hagström femma. Det var ytterligare två svenskor topp-tio. Hanna Lundberg kom åtta och Karolin Ohlsson nia.

Guldet var Alexanderssons sjätte i EM-sammanhang, och det andra raka i sprint. Totalt har hon nio EM-medaljer och 21 VM-medaljer.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning