Rivaler i gemensam front mot Bolsonaro

Två tidigare presidenter i Brasilien har planer på en gemensam front mot den sittande presidenten Jair Bolsonaro i nästa års val.

Nyligen möttes Luiz Inácio Lula da Silva och Fernando Henrique Cardoso över en lunch i São Paulo.

Expresidenterna hade en lång diskussion om Brasilien, vår demokrati och Bolsonaros regerings nonchalans i kampen mot pandemin, skrev Lula, som han kort och gott oftast kallas, på Twitter.

Cardoso i sin tur skriver att hans förhoppning är att hans parti PSDB har en kandidat i slutomgången av valet. Men blir det inte så kommer han att stödja vem som helst mot den sittande presidenten, även Lula, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Lula (vänsterpresident 2003–2010) och Cardoso (mitten-högerpresident 1995–2002) har varit politiska rivaler i årtionden. Men nu har de en gemensam motståndare i Jair Bolsonaro.

Än så länge har inte den 75-årige Lula formellt ställt upp i valet 2022, men det skulle i så fall bli det sjätte presidentvalet för honom.

Jag kommer att vara 77 (vid nästa års val). Jag trodde det var gammalt. Men sedan såg jag (USAs president Joe) Biden vinna valet som 78-åring och sade "jag är en pojke jämfört med Biden, så kanske jag klarar mig", säger Lula till The Guardian.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning