Känner mig säkrare

Människor i Köpenhamns tunnelbana och i annan dansk kollektivtrafik måste från och med lördag bära munskydd för att minska spridningen av coronaviruset.

Det danska munskyddskravet gäller dygnet runt och alla, personer med andningsbesvär och barn under 13 år undantagna.

I ett försök att hejda spridningen av coronaviruset måste danskarna från och med lördagen ha munskydd i kollektivtrafiken och liknande sammanhang, annars blir det böter.

Det är fantastiskt att det äntligen kommer och jag har över huvud taget inte sett någon i tunnelbanan som inte har munskydd i dag, säger 54-åriga köpenhamnaren Anita Nielsen.

När jag stod i tunnelbanan kände jag mig mera i säkerhet när alla har munskydd på, fortsätter hon.

Påbudet gäller dygnet runt och alla utom exempelvis barn till och med tolv år och personer med andningsbesvär. Nuvarande bestämmelse gäller till och med utgången av oktober, men den kan förlängas.

Även 61-årige Lars Hansen är positiv. Han påpekar att smittspridningen i landet ökar och att det kan bli trångt i kollektivtrafiken.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning