Kritisk Montler tvåa trots längsta hoppet

Längdhopparen Thobias Montler under söndagens friidrottstävling i Stockholm.

Thobias Montler hoppade längst av alla, men slutade tvåa.

Efteråt riktade längdhopparen ny kritik mot det nya formatet som gjorde entré i Diamond Leaguetävlingen i Stockholm.

Jag köper inte det alls, säger han.

24-åringen är en av flera som tidigare varit skeptiska mot det nya längdhoppsformatet, som testades för första gången på söndagens gala och som innebär att alla tävlande först gör fem hopp vardera för att sedan utse de tre bästa som går vidare till den sjätte omgången.

Montler hoppade 8,13 både i den andra och tredje omgången, längst av alla i tävlingen, men klarade sedan "bara" 8,06 i finalomgången, där sydafrikanen Ruswahl Samaai vann på 8,09.

Jag har absolut inget emot honom, han gör det jättebra och vi är jättebra vänner, det är systemet som jag inte köper alls, säger Montler och fortsätter, jag hade en riktigt bra känsla när jag startade ansatsen, men det får inte kännas bra, för då är det risk att gör jag övertramp. Jag kände att jag slog av på takten. Att inte våga gå fullt i ett sista hopp, då är det inte värt att köra på det systemet. Frågan är vad publiken vill se, riktigt långa hopp eller att se ettan, tvåan och trean göra upp?

Montler har fått uppfattningen att tävlingsledningen vill köra vidare med det nya systemet.

Det är vissa som är för det. Jag kommer vara ganska tydlig med att jag inte vill köra det här igen. Jag kommer säga mina åsikter, ärligt. Det var inget som jag uppskattade.

Tidigare har bland annat Christian Taylor, världsmästare i tresteg och en stark röst för de aktiva, dömt ut det nya formatet.

Jag har inte hört en enda utövare som stöttar det här. Det här är ett stort skämt, sade han till NRK tidigare i veckan.

Den tredje hopparen som tog sig till slutomgången i Stockholm, finländaren Kristian Pulli, fick inte med sig något resultat i finalomgången.

På damsidan fortsätter Khaddi Sagnia att visa fin form. Längdhopparen satte nytt personbästa, 6,83, i andra omgången och leder damernas tävling.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning