Lögner spreds i media

Tommy Boustedt, 61, tog beslutet att säga upp sig när det blåste som snålast runt Svenska ishockeyförbundet i våras.

Nu väljer han för första gången att delge sin sida av historien.

Jag har tidigare känt mig bunden av lojalitet att inte säga de här sakerna, säger han till Radiosporten.

Tommy Boustedt, generalsekreterare på Svenska ishockeyförbundet.

Tommy Boustedt avslutar officiellt sin anställning som generalsekreterare på Svenska ishockeyförbundet den 30 september efter sex år på posten, och ersätts då av Johan Stark.

61-årige Boustedt meddelade sin avgång i slutet av april efter att det stormat ordentligt kring hans förbund under våren.

På lite drygt ett halvår valde Damkronorna att gå ut i strejk, en medarbetare tvingades enligt flera medieuppgifter bort och förbundet anklagades även för könsdiskriminerande lönesättning. Parallellt rullades en polisutredning om ett fall av sexuellt ofredande, som nu lett till åtal, upp inom förbundet.

Efter ett par månader i medieskugga trädde Tommy Boustedt fram i en intervju med Radiosporten under onsdagen. Där var den avgående generalsekreteraren väldigt frikostig kring flera detaljer när han återgav sin historia.

När det gäller lönesättningen är det också lögn, ren lögn det som har påståtts. Ett externt företag har genomfört en sådan här lönekartläggning på förbundet, som är klar i dagarna eller under sommaren, och den visar att det där stämmer helt enkelt inte.

När det gäller xxxx (medarbetarens namn) så har han uppträtt grovt illojalt mot arbetsgivaren och det är grund för avsked. Men han fick aldrig avsked. Vi lät honom landa i bomull. Det var också lögner som spreds i media, men det kunde jag inte kommentera när jag var ansvarig för detta, säger Boustedt.

Han säger att både Arbetsgivaralliansen och Unionen centralt konstaterat att medarbetaren agerat illojalt, och att det var skäl för avsked.

Efter alla de år han varit anställd ville inte jag att vi skulle agera på det sättet. Vi ville att han skulle få en annorlunda behandling och det har han också fått.

Enligt Boustedt har Arbetsmiljöverket också konstaterat att förbundet gjort tillräckligt i utredningen kring det misstänkta fallet av sexuellt ofredande.

Det gjorde Arbetsgivaralliansen juridiska experter också. Det är mycket vi inte sagt tidigare som jag säger nu eftersom jag ska sluta. Jag har känt mig bunden av lojalitet tidigare att inte säga de här sakerna.

På frågan om han fick sparken, svarar Tommy Boustedt, jag tror att jag sade upp mig själv för att jag känner att jag jobbat i 41 år, varje dag. Jag känner inte att jag har kraften i de här tiderna. Men jag tror att min ordförande var ganska glad att jag gjorde det. Jag tror att det är bra för mig och för hockeyförbundet att få in nya krafter.

Stormarna kring Svenska ishockeyförbundet

I augusti förra året valde samtliga uttagna spelare att tacka nej till en landslagssamling med Damkronorna. Strejken handlade bland annat om att spelarna ville ha ersättning för förlorad arbetsinkomst i samband med landslagsuppdrag. Konflikten drog ut på tiden och nådde en lösning först i oktober, när förbundet gick spelarna till mötes och nådde en uppgörelse.

I mars avslöjade Sveriges Television att en polisutredning kopplad till hockeyförbundet hade inletts. En person med anknytning till förbundet stod misstänkt för ett fall av sexuellt ofredande. “Vi har fått tips om att det ska vara ett flertal utsatta och vi skulle gärna vilja komma i kontakt med dem, men det har vi inte gjort”, har poliskommissarie Fredrik Gårdare tidigare sagt till Tidningarnas Telegrambyrå.

En medarbetare på förbundet blev av med jobbet den sista mars. Formellt på grund av arbetsbrist, men Tidningarnas Telegrambyrå erfar att medarbetaren ska ha legat bakom den polisanmälan som gjordes om sexuellt ofredande. Flera tunga hockeyprofiler, däribland Börje Salming, Mats Näslund och Bengt-Åke Gustafsson, har skrivit flera öppna brev för att protestera mot förbundets behandling av medarbetaren.

I april avslöjade Sveriges Television att det finns anklagelser om könsdiskriminerande lönesättning och motsättningar mellan ledning och fack på hockeyförbundet. “Det här är inte alls bra och det skadar vårt anseende”, sade förbundsordföranden Anders Larsson till Tidningarnas Telegrambyrå.

Efter kritiken meddelar Svenska ishockeyförbundet den 22 april att generalsekreteraren Tommy Boustedt lämnar sitt uppdrag efter sex år på posten. “Det senaste året har varit en knölig tid för både förbundskansliet, och så klart även för mig personligen”, sade han i ett pressmeddelande.

Åklagaren Johnny Järlefelt väcker åtal mot personen med koppling till hockeyförbundet som tidigare polisanmälts för sexuellt ofredande.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning