torsdag 13 augusti 2020

Amazon intar flygbas, redo att erövra Sverige

Kan Amazon revolutionera svensk handel? 

Konkurrenterna säger nej. Kommunerna säger ja. Och facket ser nätjätten som ett hot. Svaret på frågan ligger gömd i en lagerlokal utanför Eskilstuna.

14 kilometer från Eskilstuna ritar landsvägen ett spikrakt streck genom tallskogen. Plötsligt sväller asfaltsbältet ut till motorvägsbredd mellan lika raka furor. Byggnaden som skymtar bakom träden sägs vara på väg att förändra svensk handel i grunden.

Här ligger Amazons språngbräda in på den svenska marknaden, i en grå lagerhangar på den gamla militärflygbasen i Kjula som i dag är ett civilt flygfält.

Detta är en prestigevärvning både för Eskilstuna och för oss på Eskilstuna Logistik AB, säger David Hofmann som är vd på det kommunala bolag som sköter försäljningen vid logistikparken.

Vi vet att det här kommer att innebära ett betydande antal nya jobb i Eskilstuna.

Finansanalytikerna har tvistat hela sommaren om hur stor Amazons Sverigesatsning är och en del av svaret tornar nu upp sig bakom David Hofmanns rygg. Det 300 meter långa lagret höjer sig tolv meter upp i luften och Amazons flygel breder ut sig över en yta på 15 000 kvadratmeter.

Storleken på lagerbyggnaden är en av de parametrar som konkurrerande e-handlare sneglat på när de bedömt hotet från Amazon.

Vi vet att det här kommer att innebära ett betydande antal nya jobb i Eskilstuna. Men vi får inte vidarebefordra några siffror enligt avtalen, säger David Hofmann.

Eskilstunas kommunalråd Jimmy Jansson ser Amazons etablering som ett sätt att minska den höga arbetslösheten i kommunen.

Nya jobb. Det är det viktigaste när världens största e-handelsföretag kommer till Eskilstuna, säger kommunalrådet Jimmy Jansson (S). Han drar sin dotter i barnvagn över det sommarsoliga småstadstorget utanför stadshuset.

Eskilstuna är en bruksort som fick en av de allra hårdaste käftsmällarna på 1970-talet när industrierna stängde. Vi måste fortfarande jobba med det och vi har stora problem med arbetslösheten, säger han.

Eskilstuna har 100 000 invånare och ligger sedan länge tre till fyra procentenheter högre än riksgenomsnittet för antalet arbetslösa. Socialbidragskostnaderna skenar och varje nytt jobb räknas in dubbelt på pluskontot. Jimmy Jansson tror att Amazon kommer att skapa ett tresiffrigt antal nya tjänster när de slår upp portarna.

Men inte heller han vet hur många nya jobb det faktiskt blir.

Det måste handla om hundratals. Något eller några hundratal, säger han.

Vi är ingen kommunistisk diktatur.

Många av de nya tjänsterna väntas bli lågavlönade lagerjobb med låga krav på utbildning. Det är, hur osocialdemokratiskt detta än må låta, en fördel för Eskilstuna, enligt Jimmy Jansson:

Vi har en stor mängd arbetslösa ungdomar som aldrig kommit ut i arbetslivet. Vi har haft en stor andel flyktinginvandrare som måste få jobb för att kunna försörja sig. Det är så vår arbetslöshetsproblematik ser ut.

Hur ser Du på kritiken som Amazon får för anställningsvillkoren i sina lager?

Vi har den diskussionen även här. Vänsterpartiet i Eskilstuna krävde nyligen att kommunen ska garantera arbetsvillkoren. Men vi är ingen kommunistisk diktatur. Det regleras av arbetsmarknadens parter och Sverige ställer höga krav. Det är något som även ett amerikanskt företag måste förhålla sig till.

Hur länge har Ni vetat att Amazon är på väg till Eskilstuna?

Jag fick veta att det var på gång i början av sommaren men kunde inte säga något innan det offentliggjordes i augusti, säger Jimmy Jansson.

Maj 2020. Amazon skakas av kraftiga protester i Kalifornien efter att ha sparkat flera medarbetare. Demonstranterna hävdar att företaget har straffat visselblåsare som larmat om säkerhetsrisker för lagerarbetare under coronapandemin. Kritiken kulminerar när Amazon Web Services vicepresident Tim Bray lämnar bolaget i protest för att stödja demonstranterna.

Journalisten och Amazongranskaren Julia Lindblom tror att den svenska fackliga modellen kommer att sättas på prov när nätjätten etablerar sig i Eskilstuna. Hon har bevakat Amazons europeiska expansion i flera år på tidningen Arbetaren.

Tittar man på vad som skett i andra länder ser man att de för en antifacklig politik, dumpar löner och vägrar att förhandla med fackföreningarna, säger hon till oss.

De senaste åren har hon intervjuat chefer och anställda vid företagets filialer i flera länder. Bland annat Tyskland, Polen och Italien. Nu skriver hon en bok som släpps i mars, ”Amazon, bakom framgången". Bokens underliggande fråga lyder, Står den svenska modellen pall för Amazons omskrivna etablering i Sverige?

Sådana farhågor framfördes nyligen av fem stora svenska fackförbund.

Många ser de starka svenska fackföreningarna som en garant för drägliga arbetsförhållanden. Men det kommer inte att räcka, säger Julia Lindblom.

När Amazon etablerar sig i Sverige blir vi en del av utvecklingen i Europa.

Amazon avböjer att svara på alla frågor om anställningsförhållandena vid det nya lagret i Sverige när vi söker bolaget. Nätjätten bekräftar bara att man nyligen skaffat lagerutrymme på 15 000 kvadratmeter och hänvisar i övrigt till sin schweiziska samarbetspartner Kuehne-Nagel, som skött hela etableringen. Det är Kuehne-Nagel som står på hyreskontraktet i Eskilstuna logistikpark och det är de som kommer att anställa personalen.

Vi har verkat i Sverige i 50 år och har ett gott samarbete med fackförbunden. Vi har ett löpande utbyte med både Transportarbetareförbundet och Unionen, säger Dominique Nadelhofer som är kommunikationschef på Kuehne-Nagels huvudkontor.

Amazon har lärt sig att spela ut de fackliga organisationerna i olika länder mot varandra, säger Julia Lindblom. I våras hotades nätjätten med böter i Frankrike för bristande corona-rutiner i sina franska lager. Inom 24 timmar stängde företaget ner verksamheten och flyttade arbetsbördan till Tyskland och övriga Europa tills stormen blåst över.

När Amazon etablerar sig i Sverige blir vi en del av utvecklingen i Europa. Vill man förbättra arbetsvillkoren för de anställda räcker det inte med att titta på vad som sker i ett land. Det måste fackföreningarna hantera. De tyska facken har kämpat sedan 2013 med att få kollektivavtal med Amazon, säger Julia Lindblom.

Marie Wilén (C) är kommunalråd i Heby. En kommun som fått tusen nya jobb tack vare näthandeln.Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Att få ett stort e-handelsbolag att etablera sig är något av en dröm för politiker i många äldre industriorter. Det vet Marie Wilén (C), kommunalråd i uppländska Heby som idag har 14 000 invånare.

Heby fick ett rejält lyft när Apotea och Adlibris lade sina näthandelslager i Morgongåva Företagspark, som ligger strax utanför centralorten.

Vi har ökat antalet arbetstillfällen med tusen från fyratusen till femtusen på en tioårsperiod och där har e-handeln varit helt avgörande, sammanfattar Marie Wilén.

Hon kan rabbla siffrorna ur minnet. En femtedel av den nya arbetskraften är Hebybor, något som gjort att Heby kan hålla sig under riksgenomsnittet för arbetslöshet med god marginal. Inflyttningen till den lilla kommunen ökar och de lokala företagen har lättare att få uppdrag.

Framförallt har det gynnat existerande företag på transport och underhållssidan. Men den stora vinsten från ett kommunperspektiv är antalet nya arbetstillfällen, säger Marie Wilén.

Finansveteranen Anders Wall var en drivande kraft när företagsbyn växte fram i Morgongåva. Han bor i Heby och de första verksamheterna öppnades i en nedlagd industri där Westeråsmaskiner tidigare tillverkat skördetröskor. En verksamhet som med tiden köptes upp av Bolinder Munktell i Eskilstuna. Hela verkstaden stängdes på 1980-talet.

Finns det någon oro för att Amazons etablering i Eskilstuna ska konkurrera ut näthandeln i Morgongåva på liknande sätt?

Man ska alltid ha respekt för konkurrens. Men både Adlibris och Apotea har varit medvetna om Amazons verksamhet länge. Jag tror och hoppas att de är redo att möta det, säger Marie Wilén.

Apoteas lager upptar idag 40 000 kvadratmeter i Morgongåva Företagspark och ska inom kort växa till dubbla storleken. Apoteas vd Pär Svärdson delar i stora drag Marie Wiléns bedömning.

Det jag kommer att vara uppmärksam på är hur stora delar av Amazons verksamhet som anpassas till svenska förhållanden och den svenska marknaden. Är de beredda att försvenska sin verksamhet kan de bli mycket framgångsrika här, säger Pär Svärdson.

Det är de fysiska butikerna som löper störst risk att slås ut av Amazon spår han. Inte andra e-handlare.

15 000 kvadratmeter gör ingen revolution, säger Pär Svärdson.

David Hofmann på Eskilstuna Logistik AB ler diplomatiskt när Amazon-lagrets storlek kommer på tal. Norr om den befintliga byggnaden håller schaktmaskinerna redan på att färdigställa en lika stor byggyta.

Det betyder ytterligare 15 000 kvadratmeter i direkt anslutning till Amazons befintliga lager och med tolv meter i takhöjd kan det rymmas flera våningar i samma byggnad. Teoretiskt sett skulle Amazon alltså kunna fördubbla sin lokalyta i en handvändning.

Jag vet inte vilken verksamhet som kommer att flytta in där. Det beror inte på att jag inte får säga det utan på att jag inte vet. Marken är uppköpt av Logicenters. Det är samma bolag som Kuehne-Nagel anlitar för Amazon-lagret, säger David Hofmann.

Kuehne-Nagel vill inte uppge mer än att man har hyrt den befintliga lagerbyggnaden åt Amazon. Och när SvD frågar Logicenter vem som ska flytta in när lagret växer till dubbla storleken blir svaret lika hemlighetsfullt:

Jag får inte kommentera det. Jag kan bara hänvisa till Kuehne-Nagel och Amazon enligt de avtal vi har. Men det är riktigt att vi bygger ut ytterligare 15 000 kvadratmeter på platsen just nu, säger Logicenters pressansvarige Matthias Kettelhoit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar