April blev en tuff månad för svensk tågtrafik. Punktligheten minskade kraftigt och särskilt fjärrtågen drabbades. En tredjedel av fjärrtågen var mer än fem minuter sena, och mest problematiskt är det i och kring de större städerna.
Under april månad avgick över 88 000 persontåg i Sverige. Av dessa anlände endast 87,5% i tid, vilket definieras som mindre än fem minuter sena. Det är en tydlig försämring från mars då punktligheten låg på 90,3%. Fjärr- och snabbtåg är de tågsorter som är mest drabbade av förseningar, där kom bara 69% av tågen i tid.
Det är framför allt de längre sträckorna som orsakar bekymmer. Fjärrtåg ska samsas med många andra typer av tåg: regionaltåg, godståg och snabbtåg. Med fler möten längs vägen ökar risken för störningar.
Fjärrtågen omfattar ungefär 7 000 av de här 88 000 tågen, så det är en mindre andel men vi är inte nöjda med resultatet som vi ser i april, säger Thomas Andersson, avdelningschef på Trafikverket, till Dagens Industri.
Jämförelsen med flygtrafiken ger ett intressant perspektiv. Flyg från Arlanda hade i fjol en punktlighet på 80%, men där räknas förseningar först efter 15 minuter. Hade tågtrafiken använt samma måttstock, skulle 95,7% av tågen ha räknats som i tid.
Trafikverket arbetar nu aktivt med att förbättra förutsättningarna på järnvägsnätet. Totalt har regeringen avsatt 210 miljarder kronor till underhåll och drift, vilket DI också rapporterat om.
Vi har ju redan höga siffror på delar i systemet men jag tror också att på helheten så kommer det sakta men säkert stiga kommande år med tanke på att det blir en robustare anläggning, säger Thomas Andersson.
Tittar man på genomsnittliga förseningar framträder ett tydligt mönster. Medianförseningen för fjärrtåg är sex minuter, medan regionaltåg och pendeltåg ligger på tre respektive två minuter. I snitt är förseningarna dock längre: fjärrtågen har en genomsnittsförsening på 15 minuter, regionaltågen sju minuter och pendeltågen fem minuter.
Men det finns ljuspunkter. I Östergötland fungerar trafiken betydligt bättre än i resten av landet. På sträckan Jönköping–Norrköping är 97% av tågen i tid, och Motala–Norrköping-pendeln håller 95% punktlighet.
Det finns lite mer luft i systemet. Det är inte lika trångt helt enkelt. Och så har de en bra planering också såklart, säger Andersson.
Tre huvudorsaker pekas ut av Trafikverket: tekniska fel i infrastrukturen, fordonsproblem samt yttre faktorer. Det senare inkluderar sådant som väderpåverkan och obehöriga personer på spåren, något som främst är ett problem i storstäderna.
Det är många tåg som som drabbas av det. Och det påverkar trafiken ganska mycket eftersom tågen antingen behöver stanna eller sakta ned. Och sedan blir det snabbt ringar på vattnet då det är mycket trafik i de här områdena, säger Andersson.
Trots de dystra siffrorna vill Trafikverket framhålla att tåget är ett pålitligt transportmedel. Med de stora investeringar som nu görs, hoppas man att punktligheten på sikt ska förbättras.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar