Kundvagnen satte fart på shoppingen

Kundvagnen ökade shoppingen

Med en större möjlighet att plocka på sig varor i butikerna, fick shoppingen en rejäl knuff framåt när kundvagnen introducerades i varuhusen.

Sylvan Goldman, innehavare av livsmedelsbutiken Humpty Dumpty i Oklahoma, hade i mitten av 1930-talet analyserat fram ett problem i sin butik.

Han hade noterat att kvinnorna (ja, det var nästan bara kvinnor som handlade matvaror på den tiden) som gjorde sin dagliga handling, slutade handla när varukorgen de bar på armen var full.

Här såg Goldman en möjlighet att utveckla handlandet i butiken. Först prövade han med större korgar att ha på armen, men de blev för tunga och ohanterliga.

Då fick han idén att sätta en större korg på hjul, som gick att skjuta framför sig.

Några prototyper tillverkares men kunderna ansåg dem både jobbiga att hantera samt i vissa fall även “fåniga” att handla med.

Men Goldman gav sig inte.

Han kände att han var något på spåren och fortsatte sina experiment med smidigare och lättare konstruktioner.

Och trägen vinner. Via rabatter på inköpen om de gjordes med kundvagn, blev snart de praktiska fordonen accepterade i butiken och Sylvan Goldman kunde ta patent på konstruktionen.

Produkten blev en succé och Sylvan Goldman blev mångmiljonär på sin idé.

Idag är kundvagnen spridd över hela världen och har gjort att shoppingen idag inte längre är begränsad till vad du orkar bära i världens alla butiker.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Chucho Valdés får världen att lyssna till Kuba

Risotto

Just idag är Gud nära