Fortsätt till huvudinnehåll

Underbara midsommar än en gång

Midsommar väcker många minnen 

Jag minns då jag arbetade på TV4 och vi sände ifrån Fotbolls-VM i Frankrike 1998. Övriga världen tar inte hänsyn till våra svenska högtider, så midsommar inföll under VM.

Jag var teamleader för TV4as gäng i Paris och inget fick stoppa vårt midsommarfirande. En patrull skickades till IKEA utanför Paris där alla nödvändiga midsommar produkter kunde inhandlas, inklusive snapsen.

Det slutade med att vi fick fira en riktiga ”svensk” midsommar med några nyvunna franska vänner, på en innegård i Paris. ”Helan går” ekade mellan husväggarna och inte en enda granne klagade.

Mitt riktiga midsommardop fick jag en helg någon gång på sjuttiotalet. Vi var ett gäng som hade sökt oss till Roslagen och campade vid en skogsdunge nära en sjö.

Fick i uppdrag att fixa chips och tog mig gående mot närmaste handelsbod. På vägen dit mötte jag två något överförfriskade herrar med bara överkroppar och med skrämmande tatueringar. Det var dödskallar, skelett, benknotor och sånt.

De tillhörde kategorin ”motorburen ungdom” det vill säga. raggare. Jag höll mig på lagom avstånd när vi passerade varandra och de ropade på mig.

Du grabben, ska ru ha en grogg? 

Jag blev överraskad och visste inte vad jag skulle svara. Men man tackar inte nej till ett sådant erbjudande från den här typen av killar.

Ja tack, svarade jag och blev genast erbjuden en flaska med genomskinlig vätska, typ hembränt.

Det är bara att halsa, sa de, vilket jag också gjorde. Samtidigt kom en flaska Coca Cola fram från andra handen. Du får blanda i munnen, sa de.

Min första riktiga raggargrogg var ett faktum. Det har inte blivit fler sedan dess.

Tyvärr har jag uppnått en ålder då många i min omgivning faller ifrån. Senast hörde jag att Hans Bonnevier min före detta chef på Radio Stockholm och min chef på TV-Sporten gått bort.

Hans lärde mig att använda ordet ”rimligt” i många diskussioner när jag skulle argumentera. Ett mycket användbart ord.

Hans var en lyssnande chef. Den bästa chef som jag har haft. Hade jag fått bestämma hade han blivit VD för Sveriges Television.

Niels Kvistborg är en annan av mina vänner som nyligen har gått bort. Niels drev ett diskotek, Club Hollandia i Södra Vi, strax utanför Vimmerby. Jag var discjokey där många gånger. Det var så vi träffades.

Niels var i mitten av sjuttiotalet en av Sveriges dansbandskungar. Det var han och Bert Karlsson. Niels startade grammofonbolaget Tor-grammofon tillsammans med dansbandet Thorleifs.

Bolaget blev mycket framgångsrikt. Det hade egen distribution så postkontoret i Norrhult fick ny anställa personal för att klara av hanteringen.

Band som Sven-Erics, Max Fenders och Leif Bloms låg också på Tor-grammofon.

När ABBA uppträdde i Sverige för första gången efter segern med Waterloo i Eurovision, var det Niels som arrangerade den konserten i parken i Storebro.

Niels var en del av Nöjessverige och vi höll kontakten fram till för några år sedan. Det blev många, långa samtal om det mesta i livet.

Han fick bland annat avreagera sig i sin blogg de senaste åren. Niels var kär vän som jag kommer att sakna.

Utöver midsommar är de fina tider för en sportfåne som jag. Det blir mycket tittande på tv. Nyligen  var det Fri-Idrotts EM, nu pågår fotbolls-EM och runt hörnet väntar OS. Det blir mycket sport.

Jag måste erkänna att det är skönare att uppleva allt framför tv:n än att vara på plats. Jag har upplevt både EM, VM och OS mästerskap ute i världen tack vare mitt gamla arbete med sport i TV.

Men det som händer bakom kulisserna är bara stök och bök med logistik, rättigheter, ackrediteringar och teknik.

Det känns smycket skönare att nu sitta på läktaren.

Jag vill önska alla en angenäm midsommarhelg. Njut nu. Det är bara sex månader till julafton.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Klassisk smulpaj med äpple. En oemotståndlig efterrätt att bjuda med hemlagad vaniljsås, grädde med lite vaniljsocker i eller kvarg med smak av vanilj. Sätt ugnen på 225°. Blanda mjöl och socker i en bunke. Lägg i smöret skuret i bitar och finfördela allt till en grynig massa. Skala, kärna ur och skär äpplena i tunna klyftor och blanda med socker och kanel i en ugnssäker form. Fördela smuldegen över fyllningen. Grädda i mitten av ugnen 15-20 minuter. Vaniljsås Skär upp vaniljstången på längden och skrapa ner fröna i en kastrull. Lägg i vaniljstången. Tillsätt mjölk och 1 dl grädde. Koka upp. Dra kastrullen från plattan och låt stå 10-15 minuter. Ta upp vaniljstången. Vispa ner äggulor, socker och potatismjöl. Hetta upp såsen på medelvärme under omrörning tills den börjar tjockna. Häll upp såsen i en skål och vispa den kall. Vispa resten av grädden och rör ner den i den kalla vaniljsåsen. Klart. Receptet gäller för 6 portioner 3 dl vetemjöl 3 msk strösocker 100 gr smör Fyllning: 4 äpple

Chucho Valdés får världen att lyssna till Kuba

Chucho Valdés är kubansk pianist, bandledare, kompositör och arrangör. Här med sin batátrumma. Chucho Valdés har fått elva Grammy, senast för bästa latin jazz-album. I april spelar han på Selamfestivalen i Stockholm, staden där hans far och läromästare Bebo Valdés satt bortglömd i trettio år. Genom åren, han är 78 idag, har pianisten, kompositören, arrangören och bandledaren Chucho Valdés arbetat med mängder av artister, musiker och projekt. Det mest kända är Irakere, som satte afrokubansk jazzrock på världskartan. I drygt trettio år ledde han denna supergrupp från Kuba. I sitt senaste projekt, ”Jazz Batá” , har han skalat ned sättningen till piano, kontrabas, congas och batá. Det är afrikanska ”talande” handtrummor som används i den kubanska santería-religionens heliga riter.

Risotto

Här kommer ett recept på en krämig och lyxig risotto, en italiensk maträtt som uppskattas av alla. Den här rätten passar utmärkt till middag och är dessutom enkel att variera. Konsten att lyckas med en risotto är att välja rätt ris. Både Arborio eller carnaroliris passar utmärkt. Smaka av risotton med salt och peppar innan servering. Koka upp buljongen och varmhåll under tiden Du lagar risotton. Skala och finhacka lök och vitlök. Fräs i lite av smöret i en tjockbottnad kastrull på låg värme 8-10 minuter. Rör i riset och fräs ytterligare 5 minuter under omrörning tills det är lite genomskinligt. Höj värmen något. Tillsätt vin och ett par dl av den varma buljongen. Rör ofta i grytan. När vätskan kokat bort och riset ser ut som en lösare gröt är det dags att hälla på lite buljong till. Fortsätt hälla på buljong och röra ofta tills vätskan är slut och riset känns krämigt men fortfarande har en fast kärna. Ta från värmen. Rör i resten av smöret och osten. Smaka av risotton med salt och pepp