Therése Lindgren slutar med Youtube

Therése Lindgren lägger ned sin Youtube kanal och ska i stället ägna sig åt att hjälpa djur på heltid.

Jag har jobbat med Youtube i tio år. Men jag kan inte kväva passionen jag känner för djurskydd. Nu måste jag lägga mitt fokus på det, säger hon till Tidningarnas Telegrambyrå.

Therése Lindgren är i färd med att grunda en egen stiftelse, där organisationer som arbetar med djurskydd ska kunna söka medel för sin verksamhet. Till Svenska Djurfonden donerar Therése Lindgren fem miljoner kronor från sitt eget kapital.

Jag kan tänka mig att många kanske kommer att bli förvånade över att jag lämnar en Youtubekanal som fortfarande har så mycket visningar. Det är min största inkomstkälla och jag väljer att tacka nej till det, säger hon.

Den video som Therése Lindgren publicerar i samband med tillkännagivandet blir den sista på Youtubekontot med över en miljon prenumeranter.

Hur tror Du att följarna kommer att reagera?

Jag tror att en del kommer att tycka att det är sorgligt och ledsamt. Jag vet att många ser fram emot mina videor på söndagarna. Men förhoppningsvis tycker de allra flesta att det är roligt att jag påbörjar ett nytt kapitel i mitt liv.

Svenska Djurfonden har redan tagit beslut om att stödja tre ändamål, WWF och Svenska Fjällrävsprojektet och Kattjouren med 100 000 kronor vardera. Stockholms Vildfågel Rehab har tagit emot 50 000 kronor.

Förutom arbetet med stiftelsen, som blir Therése Lindgrens huvudsyssla utöver hennes Instagramkonto, där hon fortsätter som influerare, funderar hon på att utbilda sig till viltrehabiliterare.

Det har varit en dröm att kunna jobba mer handgripligen med djur. I dag är jag jourhem till djur som behöver omplaceras och volontär åt flera olika organisationer. Den här stiftelsen blir ett första steg på resan mot att arbeta mer med filantropi och välgörenhet.

Svenska Djurfonden

Svenska Djurfonden har till ändamål att verka för och stödja främjandet av djur och deras livsvillkor, oavsett art.

För att förverkliga ändamålet delar stiftelsen ut bidrag, stipendier och forskningsanslag till organisationer och individer som genom gärning, engagemang eller forskning verkar för förbättrad djurhälsa, stärkt djur- och/eller artskydd och djurrättsfrågor.

Stiftelsen delar även ut bidrag till individer och organisationer för kostnader som uppkommer vid omhändertagande och/eller omvårdnad av djur.

Therése Lindgren är ordförande i stiftelsen och hennes sambo Anders Vesterlund sitter i styrelsen.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning