Så öppnar Malin Berghagen upp om klimakteriet

Det talas mest om besvär när det kommer till klimakteriet. Men det finns också positiva sidor som kanske inte berörs lika mycket. Malin Berghagen öppnar upp om sin personliga erfarenhet kring kroppens förvandling.

På Instagram berättar Malin Berghagen om hur hon förberedde sig inför kroppens omställning.

Jag hade bestämt mig år innan jag klev in i klimakteriet att jag skulle möta det med huvudet högt. Att jag klev in i den mogna kvinnans visdom och omfamnade den. Visst kroppen förändrades. Jag gick upp i vikt och hormonerna levde rövare. Men på något sätt tänkte jag bara, ”This too shall pass”. Härda ut. Älska Din spegel bild mer. Håll om Dig och Din kropp kärleksfullt även fast Du inte längre känner igen den, skriver hon enligt Nöjeslivet.

Det finns också många positiva saker, som det kanske talas lite för sällan om, med att bli äldre och gå igenom klimakteriet. Malin Berghagen vill lyfta detta i ett samarbete med RFSU.

Njut av att kunna ha sex utan att bli gravid. Ingen mer mensvecka. Lev. Ta Dig igenom den. Äg Din visdom. Det var mitt mantra. Och det gick till viss del. Men jag behövde också hjälp på vägen. Med en mamma som dog av hormonell cancer vägrade jag östrogentabletter. Min kvinnliga hjärtläkare sa också nej. Så jag sökte andra vägar, naturliga vägar för det är den jag är. Och jag fann dem, skriver hon.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning