Skatteverket råd för att förenkla för företag kan leda till oväntade problem. Misstag riskerar att leda till skattetillägg, enligt konsultföretaget PwC.
Skatteverket vill göra det enklare för företag att deklarera. I sina instruktioner säger de att man inte behöver skicka in årsredovisningen eller viss dokumentation, så kallad TP-dokumentation, tillsammans med deklarationen.
Men den här förenklingen kan faktiskt bli ett problem, menar Fredrik Hillälv och Mikael Gustafsson Brauner på PwC, som är ett globalt konsultföretag med revision och rådgivning inom bland annat skatt.
Om ett företag gör ett misstag i deklarationen kan det bli tvingat att betala extra skatt, så kallat skattetillägg. Det finns dock ett skydd: om Skatteverket borde ha förstått att något var fel, tack vare information i deklarationen, så slipper man ofta den extra avgiften.
Det här skyddet fungerar bara om uppgifterna verkligen finns med i deklarationen. Och om du inte skickar med årsredovisningen, så kan Skatteverket inte ta hänsyn till den.
Det står dock helt klart att om detta inte har bifogats så kan aldrig en utredningsskyldighet ha uppstått, skriver Fredrik Hillälv och Mikael Gustafsson Brauner på PwCs blogg.
Det betyder att företag som följer Skatteverkets råd faktiskt kan hamna i en sämre situation än om de skickat in mer information.
Experterna bakom artikeln menar att det är bäst att ändå skicka in årsredovisningen tillsammans med deklarationen, särskilt om det finns något som kan missförstås eller ifrågasättas.
De rekommenderar också att ha den särskilda TP-dokumentationen redo ifall Skatteverket ställer frågor, även om den inte alltid behöver skickas in direkt.
Kommentarer
Skicka en kommentar