måndag 7 april 2025

Magsjuka, lättläst

Magsjuka är mycket vanligt och brukar gå över snabbt. Du kan må illa, kräkas och ha diarré. Det är viktigt att dricka mer än vanligt när Du är magsjuk.

Så här kan Du må om Du är magsjuk:

Du mår illa

Du kräks

Du har diarré

Du har ont i magen

Du har feber

Du har ont i kroppen

Drick mer än vanligt. Försök att dricka ofta, lite i taget.

Ett litet barn kan få dricka på en sked. Du kan prova isglass om barnet inte vill dricka.

Här kommer fler tips vid magsjuka:

Låt små barn amma eller få bröstmjölksersättning oftare än vanligt

Drick vätskeersättning. Det är bra om Du kräks eller har diarré

När magsjukan är över går det att äta vanlig mat igen. Börja med små portioner

Det finns läkemedel som kan stoppa diarrén tillfälligt. Det kan användas av vuxna.

De flesta som blir magsjuka behöver inte söka vård. Besvären brukar gå över av sig själv.

Ring telefonnummer 1177 om Du vill ha hjälp med vad Du ska göra.

De som svarar är sjuksköterskor. De kan berätta för Dig var Du kan söka vård, om det behövs.

Sjuksköterskorna pratar svenska och engelska. Ibland går det att få hjälp på andra språk.

Ring 0046 771-11 77 00 om Du har en telefon med ett utländskt nummer.

Det är bråttom att kontakta en vårdcentral om något av det här stämmer:

Ett barn under sex månader får kräkningar och diarré

Den som är magsjuk får inte i sig någon vätska alls

Den som är magsjuk har blod i kräkningarna eller i bajset

Den som är magsjuk har hög feber och frossa

Den som är magsjuk har väldigt ont i magen. Det gör ont även efter personen har kräkts eller haft diarré. 

En del vårdcentraler har öppet kvällar och helger.

Sök vård på en akutmottagning om vårdcentralen är stängd eller inte kan ta emot Er.

Magsjuka beror på virus eller bakterier. Vinterkräksjuka är en vanlig magsjuka. Den orsakas av ett virus.

Virus kan smitta om Du är nära en person som är sjuk. Det kan också smitta genom mat och dryck som innehåller bakterien eller viruset.

Så här kan Du minska risken för att Du själv eller andra ska bli magsjuka:

Tvätta händerna ofta och noga. Använd flytande tvål

Håll toaletten ren

Håll rent på skötbordet eller annan plats där Du byter blöjor

Håll rent när Du lagar mat. Använd olika knivar och skärbrädor för kött och grönsaker

Ät mat som är ordentligt stekt eller kokt

Undvik att laga mat till andra personer när Du är magsjuk

De allra flesta behöver ingen behandling. En del som har svårt att få i sig vätska kan behöva få vård på sjukhus.

När magsjukan beror på bakterier kan Du behöva få behandling med antibiotika.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Grattis Thomas på Din 65 årsdag