onsdag 8 juli 2020

8 juli

Just idag lyssnar jag mer än jag talar

Bön är att inte bara vara den som talar, utan också den som lyssnar. Men talar Gud verkligen till oss, kan vi höra hans röst? 

En rabbi sa, att Gud inte talar till oss beror på att människor nuförtiden inte böjer sig tillräckligt djupt för att höra hans röst. För att Gud ska ha en chans att göra sig hörd måste vi bli så stilla och våga böja oss så djupt att vi kommer i kontakt med vårt omedvetna. Alla andra röster måste tystna för att vi ska kunna ana och förstå Guds tilltal. 

När har jag hört Guds röst?

Tror inte att jag hört Guds röst någon gång och vet inte om han hjälpt mig heller trots jag bett till honom ibland.

Konsten att lyssna

Det finns mycket skrivet om kommunikation och om att samtala, däremot är det väldigt lite skrivet om tystnaden och konsten att lyssna. Ibland upplevs hela tillvaron som upp och ner i vårt arbetsliv med omställningsprocesser, nya rutiner och omorganisationer. Därför har vi allt större behov av att lära oss konsten att lyssna aktivt på varandra för att tillsammans kunna hantera förändringar på bästa och effektivaste sätt. Om vi ska göra förändringar är det att ifrågasätta nuvarande situation men lyssnar du aktivt är det ett bra sätt att få reda på hur dina medarbetare ser på situationen.

Plutarchos, den gamle vise greken sa, det heter ju också att naturen givit oss två öron men en tunga för att vi ska tala mindre än lyssna.

Plutarchos menar att lyssnandet som verktyg ger oss redskap att analysera, reflektera och kommunicera på en mer aktiv och medveten nivå i samtalen. Det är viktigt att först lyssna sedan tala. Kommunikation är ju grunden för alla relationer men det handlar även om att växa som individ och se sin del i tillvaron. Det är stor skillnad på att lyssna eller bara höra så konsten att lyssna är en framgångsfaktor och en av de viktigaste färdigheter vi kan lära oss i dagens informationstäta samhälle och den vi lyssnar på vill vi vara nära.

Tre argument för att som chef lära sig att lyssna:

Du undviker missförstånd i samtalen

Du får information om vad medarbetarna tycker, tänker och känner

Du lär Dig nya saker och utveckla Dina relationer

För att bli en god lyssnare ha bra ögonkontakt, ställa relevanta frågor och lyssna aktivt på svaren samt bekräfta och ta accept på att Du har hört och förstått vad den andra parten vill förmedla. Man kan faktiskt ha en utmärkt hörsel men vara en svag lyssnare så fortsätt att träna Dig i konsten att lyssna. Kanske är det så att tala är silver och lyssna är guld.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar