10 juli

Just idag litar jag på en högre kraft

Idag sätter jag ord på någonting jag känner mig maktlös inför, ett problem i mitt liv som jag inte kan komma till rätta med på egen hand. Ju mer exakt jag formulerar mig, desto lättare kan jag komma till insikt om vilken hjälp jag behöver. 

Vad känner jag mig maktlös inför idag?

Att jag inte har något kvar i livet, varken hem eller familj, och att alla myndigheter "hotar" mig. 

Är Du maktfull eller maktlös? 

Hur ser Du på makt?

Känner Du maktfullhet i Ditt eget liv? 

Hur skulle det vara om alla människor gick bortom illusionen om maktlöshet och rädsla? 

Vad skulle hända om var och en insåg sin egen maktfullhet? 

För många människor är makt något fult och negativt.

För många människor är makt något fult och negativt. Detta beror delvis på att det finns en del exempel på maktmissbruk i världen. Många giriga och rädda envåldshärskare har det funnits på vår jord. Det finns fortfarande en del av dem kvar. Exempel på maktmissbruk finns det gott om i världshistorien. Om Du söker på makt dyker många exempel på "negativ makt" upp. Det är vapen, våld, hot, övergrepp, girighet och andra manifestationer på rädsla.

Det beror också på att makt innebär ansvar. Du kan inte längre att vara ett offer som skyller händelser, tillkortokommanden och annat på andra och annat. Du blir tvingad ur passivitet till handling. Att vara maktfull innebär att Du har makten över Dig själv och Ditt liv. En maktfull människa tar beslut i kärlek. En maktfull människa lyssnar på- och tar in andras åsikter och andras behov. Beroende på vad det rör så kan Du ta beslut utan medberoende och rädsla. Besluten grundar sig istället på sann kärlek och ljus.

Då Du är maktfull sätter Du gränser utifrån kärlek. Du är inte rädd för straff och repressalier om Du inte anpassar sig och spelar ett maktlöst offer. Du uttrycker lugnt och självklart Dina behov, Dina åsikter och Dig själv. Du ser samtidigt helheten och även andras behov.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning