2 juli

Just idag reflekterar jag över vad jag tror på

Inom tolvstegsrörelsen talas det om att finna Gud såsom vi själva uppfattar honom. Det kanske kan verkar vagt. Men det är egentligen en väldigt krävande väg att själv tolka den högre kraften, att medvetet skapa sig sin egen uppfattning om vem Gud är. En bild som jag inte bara övertagit av någon annan och tvångsmässigt måste föra vidare till min omgivning.

Vem eller vad har påverkat min livsåskådning mest?

De som påverkat mig mest inom livet är min mamma, pappa och älskade son. 

Livsåskådning

Livsuppfattning är en persons syn på livet och hans eller hennes syn på det övergripande målet för existensen.

Livssynen kan, men behöver inte, ha sitt ursprung i en viss religion, till exempel kristen tro, islam eller buddhism, eller vara kopplad till en specifik filosofisk övertygelse såsom existentialism eller nihilism.

En människas syn på livet har konsekvenser för hans eller hennes etiska och moraliska attityder och livsval.

Människor med olika livssyn kan komma till liknande slutsatser om specifika frågor, även om deras utgångspunkter skiljer sig åt. Och även om du delar samma grundläggande livssyn, som den kristna tron, betyder det inte att du känner exakt samma sak i varje fråga.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning