Naouel, 38, blev utfryst när hon satte på sig slöja

38-åriga Naouel Aissaoui bär slöjan med stolthet.

I ett samhälle där slöjan ibland förknippas med kvinnoförtryck bär 38-åriga Naouel Aissaoui den med stolthet. 

Tron fann hon först efter att ha skiljt sig från sin man. 

Det är ingen annans val än mitt, det har inte funnits en man i närheten, säger hon. 

När Naouel Aissaoui vid 30 års ålder, från en dag till en annan, valde att sätta på sig slöja, möttes hon av starka reaktioner av sin omgivning. 

Det var som dag och natt. Jag blev chockad. Från att ha varit en i mängden möttes jag plötsligt av stirrande blickar. Min familj undrade vad jag höll på med och kolleger slutade prata med mig, berättar hon. 

Det var en tuff tid som hon ogärna ser tillbaka på. Samtidigt stod Naouel fast i sitt beslut att täcka sig. 

Det är mitt val. Ingen annans. Det fanns inga män i närheten vid den tidpunkten, varken någon make, bror eller far. Jag har valt att bära slöja utifrån hur jag tolkar Koranen, säger hon. 

Naoel är född muslim, men i det diktatoriska Tunisien där hon växte upp praktiserade hon inte sin religion.

Vi bad inte och gick inte i moskén. Jag visste knappt vad islam var. Att bära slöja var dessutom förbjudet enligt lag, berättar hon. 

Det skulle dröja tills Naouel var 30 år gammal och bodde i Sverige innan hon för första gången läste Koranen och tog på sig slöjan.

Mycket av det som omvärlden ser som islam är kultur och tradition. Det har inget med själva religionen att göra. 

Vid tidpunkten hade Naouel skiljt sig från sin man. Hon var ensam med sin dotter i ett nytt land, samtidigt som hon studerade och arbetade för att försörja familjen. 

Det var verkligen inte lätt. Dessutom hade jag inget socialt nätverk, berättar hon. 

I sin ensamhet började hon studera Koranen, vilket ledde henne till moskén. 

Där välkomnades jag med öppna armar och fann en gemenskap. Ganska snart spenderade jag all min lediga tid där. I moskén fann jag lugn och ro och började lära känna min religion, berättar Naouel. 

Under sina drygt åtta år som praktiserande muslim har Naoel kommit till en viktig insikt. 

Allt det som är fel och dåligt med islam har inte med religionen att göra. Jag hade ett dåligt äktenskap, men det var min man som gjorde fel – inte islam. Fel är fel oavsett religion, säger hon. 

Bara för att kvinnoförtryck och hedersvåld förekommer i många muslimska länder betyder inte det att det förespråkas av islam. I Koranen står det ”Människor. Vi har skapat er av en man och en kvinna och vi har samlat er i folk och stammar för att ni ska lära känna varandra”. Män och kvinnor är jämlikar. 

Namn: Naouel Aissaoui 
Ålder: 38 år
Bor: Malmö
Familj: Dottern Nour 
Gör: Arbetar som lärare
Religion: Islam

I sin tro har Naouel funnit sig själv och en styrka att vara en god människa. 

Det är det enda som betyder något. Jag hjälper till där jag kan. Det jag gör för andra gör jag inte för egen vinning, säger hon. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning