5 juli

Just idag bryter jag mot normen

Vi har gjort oss av med kyrkans dömande Gud, men istället underkastat oss en materialistisk livsstil som kräver absolut lydnad. Den tvingar oss till späkning, träningshysteri och en perfekt yta. Den predikar prestige, karriär och kontroll och får oss att tro att vi aldrig räcker till i andras ögon. Vår tids religion heter perfektion.

Hur vågar jag bryta mot normen idag?

Vet inte hur jag ska göra för att bryta normen. Just idag mår jag inte så bra har väldigt ont i magen och fått reda på att jag har bältros.

Att våga bryta mot normen

Normer är inte alltid generella utan ofta skapas separata normer för en avgränsad subkultur som till exempel i ett basketlag eller en klass i en specifik tid. Dessa normer kan fungera som relationsstärkande för såväl gruppen som för den enskilda gruppmedlemmen.

Ibland skapas däremot normer som kan kännas obekväma och som direkt kränker en annan grupp eller individ.

Denna övning syftar till att ge eleverna en förståelse för hur normer kan upplevas som kränkande, att det är möjligt att förändra dem och hur man på olika sätt kan göra det. Genom att eleverna får vara delaktiga i ett forumspel skapas en bra utgångspunkt för reflektion kring om det i varje situation finns en möjlighet för åskådaren att påverka händelseförloppet.

Användbara begrepp som kan bredda diskussionen är risk, ansvar och handlingsutrymme.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning