3 juli

Just idag ber jag om hjälp

En man fick frågan om han trodde på Gud, "ja, när det kniper", svarade han. När livet går sönder vänder sig de allra flesta av oss reflexmässigt till en högre kraft. När det kniper är vår tro inte en åsikt eller en lärosats utan ett desperat rop på hjälp.

När har jag fått bönesvar i mitt liv?

När jag mår dåligt så går jag ofta i kyrkan, skriver och läser mycket om Gud och mer ofta till honom om min älskade son, och att jag ska komma tillbaka till livet och få det lite drägligt igen, men vet inte om något hänt direkt mer än att min son har hört av sig och vi har pratat lite på telefonen. 

Tre smarta sätt att våga be om hjälp

Erbjud Dig att hjälpa andra

Skapa ett ”tillgodkonto” hos människor Du känner. Det betyder att Du ska erbjuda Dig att hjälpa dem med saker och ting. Det kommer Du att ha stor nytta av när Du själv behöver hjälp. Det här ”kontot” kommer att ligga på plus och Du kanske inte ens behöver be om hjälp när det är Din tur att få lite stöd.

Var tydlig

Fråga Dig själv exakt vad Du behöver hjälp med innan Du ber om hjälp. Behöver Du bara prata med någon och få råd eller behöver Du praktisk hjälp? 

Det är alltid lättare att hjälpa någon om man vet exakt vad personen behöver. Var tydlig med vad Du vill ha hjälp med. Det är inte egoistiskt, bara väldigt uppskattat.

Att be om hjälp är inget tecken på svaghet

Tvärtom har många studier visat att folk uppfattar de som vågar be om hjälp som smartare än andra. Orsaken är att det visar att Du strävar efter att verkligen gå till botten med saker och ting, Du är noggrann och seriös, och de som blir tillfrågade att hjälpa Dig få en bekräftelse på att de blir sedda och uppskattade.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning