18 juli

Just idag är allt möjligt

Idag gör jag det enkelt och inser att det som hjälper, läker och främjar livet är gott, och det som skadar, förstör, utsläcker, hämmar eller utrotar liv står i motsats till detta. Allt levande vill få utrymme att växa, utvecklas och blomstra efter det som är dess möjlighet.

Vad får mig att växa?

Pengar och någon bra vän som finns för mig och bryr sig om mig och hör av sig och frågar hur man mår ibland. 

Ekonomiskt fri, är det möjligt?

För mig innebär ekonomiskt fri att jag inte längre behöver förlita mig på att min arbetsgivare ser till att jag har mat på bordet och tak över huvudet. Som ekonomiskt fri behöver Du inte heller oroa Dig att Försäkringskassan ska fortsätta betala ut Ditt bidrag eller att Du måste slita häcken av Dig för att få Ditt egna företag att gå runt. Du lever på Din avkastning, kort och gott.

Det finns många exempel där ute på att det går att lyckas. De som syns och hörs mest är givetvis vi bloggare men det existerar givetvis en stor skara övriga som uppnått det här målet. Alla har gjort sin egna resa och har sin egna historia  som berättar hur man uppnådde ekonomisk frihet.

Varför ekonomiskt fri?

Frågan varför människor vill bli ekonomiskt fria är minst sagt individuell. Självklart är det också så att alla inte vill uppnå ekonomisk frihet. Och tur är väl ändå det.

Skulle Du däremot fråga Dina kollegor följande fråga på måndag morgon, om Du fick samma lön Du har idag men får möjligheten att välja exakt vad Du vill göra med tiden, hade Du då tackat ja?

Jag är rätt övertygad om att de flesta tänker att det vore en bra idé. Sedan kanske inte alla svarar ärligt då vi i Sverige är intalade att vi ska älska våra jobb och alltid säga att vi mår bra som det är nu.

För min egen del så är moroten till ekonomiskt frihet att ha ork att tillfredsställa min fritid och min familj  till max. Visst ser jag redan idag till att pyssla med mina små projekt, men faktum är att jag redan är rätt trött efter en åtta timmars arbetsdag.

Här är jag nog inte ensam. Det finns många som har drömmar i sitt liv men inte orkar ta tag i dem eftersom att jobbet tar allt för mycket fokus. I stället blir det att sjunka ner i soffan och titta på Arga snickaren om kvällarna.

Hur mycket kapital behövs för att bli ekonomiskt fri?

Det här är troligtvis den enklaste frågan att besvara.

Allt Du behöver göra är att:

Fundera ut hur mycket pengar Du spenderar varje månad = månadskostnad

Månadskostnad * 12 = det kapital Du varje år behöver för att gå runt

För att räkna ut Din ungefärliga förbrukning varje månad kan Du börja med att studera de 4-6 senaste månaderna och sedan ta ett snitt av dessa. Alternativt kan Du börja nu och föra månadsbok över Dina kostnader.

När Du har räknat fram Din summa gäller det att ha lika mycket passiva inkomster som den. 

För min del ser det ut såhär:

Fasta kostnader 4 068 kronor
Rörliga kostnader 6 800 kronor

Summa                 10 868 kronor

10 868 * 12 = 130 500 kr i årliga utgifter

Om jag investerar på börsen med en årlig direktavkastning på 5% så innebär det att jag måste ha en portfölj vars värde är 130 500/0,05 = 2 608 320 kronor.

Självklart ter sig inte livet lika från period till period så därför bör du sikta på en god säkerhetsmarginal. Kom dock ihåg att inte göra en another year syndrome.

Rent teoretiskt är dock 2 608 320 det jag behöver, men låt oss avrunda uppåt till 3 miljoner.

Hur kan kapitalet utvecklas?

Kapitalets utveckling (avkastningen) är Ditt främsta vapen för att nå ekonomisk frihet snabbare.

För att nå upp till de x antal miljoner som just Du behöver så måste Du låta kapitalet växa på börsen. Annars kan det bli en riktigt tung resa.

Börsen svänger mycket över tid, men generellt gäller:

8,46% i årsavkastning. Det motsvarar snittutvecklingen på Stockholmsbörsen (SIXRX) de senaste 20 åren, 1999-2018.

Kikar vi hur det sett ut för mig de senaste fyra åren så ser det ut såhär:

Använder Du min genomsnittliga årliga avkastningskalkylator inser vi att avkastningen varit 12.3%

Tänk på att Du inte kan ta Din totalavkastning/antal år enbart. Det är på grund av den ränta-på-ränta effekt som uppstår på börsen.

Men fyra år är väldigt kort historik och jag skulle säga att det krävs åtminstone 6-10 år för att få någon vettig data. Det här är dock vad jag har att gå på just nu.

Vart står jag nu?

Som jag nyligen skrev så är min portfölj idag värd 1,4 miljoner kronor.

Enligt mina kostnader skulle jag behöva cirka 3 miljoner för att potentiellt kunna leva på utdelningar. Det saknas med andra ord 1,6 miljoner.

Slutligen, är det möjligt att nå ekonomiskt fri innan 40?

När Du vet följande:

Dina årliga kostnader
Portföljens värde idag

Hur mycket du fortsatt kommer kunna skjuta in varje månad

En potentiell årlig avkastning (använd Stockholmsbörsens snitt om Du själv är ny)

Så kan Du helt enkelt använda exempelvis Avanzas Kalkylator för att se hur lång tid det kommer att ta genom att mata in siffrorna och ändra antalet år:

Jag har idag 6-7 år kvar till att nå 40 så med ovanstående prognos på 4 år ser det med andra ord väldigt hoppfullt ut. Då tar jag för givet att jag i fortsättningen lyckas hålla den höga sparkvot som jag idag gör.

Den stora risken med att leva på utdelning har vi sett nu under Coronautbrottet då många svenska bolag väljer att avvakta med att dela ut. Vad Du ska komma ihåg är att det här är en väldigt unik situation och att det absolut inte är vanligt att bolag väljer att justera sina utdelningsförslag.

Teorin bakom att leva på utdelning är att utdelningen Du får bör växa mer än inflationen. På så sätt får Du alltså även en löneökning för varje år.

Självklart finns det möjlighet att i stället använda sig av 4% regeln där Du i stället plockat ut 4% av portföljens värde varje år för att leva på detta. Studier har visat att en aktieportfölj klarar sig helskinnad om väldigt väldigt länge om Du enbart plockar ut 4% årligen.

Det kan verka mycket med en direktavkastning på 5%. Enligt mitt tycke är det absolut inte omöjligt att fila ihop en sådan stabil portfölj som dessutom kan generera en viss typ av organisk utdelningstillväxt, om inte allt för stor.

Bloggen kommer troligtvis fortsätta efter det att jag blivit ekonomiskt fri så rent teoretiskt skulle jag behöva ännu mindre kapital för att överleva.

Den pension jag lyckats spara hitintills kommer kicka in någon gång vid 65 om vi kikar på hur det ser ut idag. Detta blir då ett extra litet tillskott till ålderdomens dagar.

Ingen vettig människa kan leva på drygt 10 000 kr i månaden.

Well, jag är väl ett levande bevis på att det är fullt möjligt. Med det sagt är jag till vardags inte supersnål, men jag tänker taktiskt och långsiktigt.

Vill jag däremot ha ytterligare marginal kan vi ändra antal år till det jag faktiskt har kvar till 40. Då blir det i stället 20 000 kronor per månad att leva för.

Att gå från 11 000 kronor till 20 000 kronor varje månad skulle innebära att jag kan strö väldigt mycket mer pengar omkring mig. Det betyder dock nödvändigtvis inte att jag får mer lycka av det.

Du får väldigt gärna kommentera och skriva vilka planer Du själv har, eller hur mycket Du själv har kvar till att bli ekonomiskt fri.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning