7 juli

Just idag vågar jag söka hjälp

Jag öppnar mitt hjärta och ber, Gud, det är ett stort steg att börja sätta ord på mina diffusa tankar och den bottenlösa oro som ofta tynger mitt liv. Idag tar jag ett steg till och ber om mod, vishet och gåvan att finna en person eller ett sammanhang där jag kan nämna det som jag nämner för Dig. 

För vem eller vilka kan jag börja berätta om det som jag berättar för Gud?

Kanske för min terapeut men annars har jag ingen som jag tror vill och orkar lyssna på mig. 

Diakoni är kyrkans sociala arbete och vill genom barmhärtighet och solidaritet möta människor i utsatta livssituationer. Diakoni är kristen medmänsklig kärlek och omsorg.

Diakoni, gemenskap och delande i öppenhet, respekt och solidaritet ger hopp, mod och låter mig växa som människa.

Det finns tillfällen när vi behöver ha "någon annan" som lyssnar till det vi går och bär på.

Ensamhet, oro, förhoppningar, sorg, ansvar, misslyckanden, glädje och lycka.

Många anledningar finns när vi behöver prata.

Vi finns också till för samtal när livet når sitt slut, i livets slutskede.

Även om man har familj och vänner omkring sig är det kanske inte allt man vill, eller kan, dela med dem.

Pastoratets präster och diakoner finns för enskilda samtal, för själavård och för bikt. 

Du når oss enklast genom att ringa direkt till någon av diakonerna eller prästerna.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning