17 juli

Just idag visar jag hänsyn

Det finns ingen detaljerad regelbok för hur vi ska leva våra liv. Vad som är rätt och fel eller gott och ont, måste alltid belysas i ljudet av vad som värnar och främjar livet. Ett buddhistiskt uttryck förklarar på ett enkelt sätt hur vi bör förhålla oss till det och de vi möter, "Lev livet så att Du aldrig tillfogar mer skada än vad som är nödvändigt".

När har jag skadat någon?

Vet inte om jag skadat någon men kanske i och med att jag inte orkar ha med jobbiga människor att göra som bara utnyttjar mig och är elaka. 

Visa hänsyn till grannen under coronakrisen

I coronakrisens spår tillbringar människor allt mer tid i sina lägenheter.

Då ökar även risken för att grannen stör Dig, eller att Du stör grannen.

Lite extra förståelse och lite extra hänsyn tror jag att man kommer ganska långt på, säger Johanna Lundmark på Hyresgästföreningen.

För att undvika smittspridning av det nya coronaviruset har Folkhälsomyndigheten uppmanat människor att jobba hemifrån om man kan och att stanna hemma vid minsta symtom. Uppmaningar som förändrar ljudbilden under dagtid i landets flerfamiljshus.

Helt förståeligt kommer det att bli mer ljud i huset och de flesta hyresgäster kommer att märka av det här. Det får man försöka acceptera eftersom det är en speciell situation, säger Johanna Lundmark, kommunikatör på Hyresgästföreningens servicecenter.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning