Rapport från en nyfiken dryckesblandare

Sugen på en utflykt i en ny värld av smaker och dofter? 

Då kan Du krydda sommaren genom vinblandningar av alla dess sorter och slag. Här bjuds finaste knepen.

Detta är en krönika. Eventuella åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Är Du trött på att dricka samma blandning av aperol och prosecco? 

Själv tyckte jag det var kul en sommar. Desto roligare då att ge sig hän åt andra vinblandningar. Efter vintersäsongens seriösa provande av tusentals viner som ska värderas och rekommenderas är detta ren semester för mig.

Passa på nu i midsommartid att själv göra utflykter i nya världar av doft och smak. Ofta använder jag hemgjord saft som utgångspunkt. En given favorit är fläderblomsaft, senare kan den göras på de djupröda fläderbären. Vissa år är det rabarber som gäller. Saft av hallon och jordgubb är förstås givna, liksom blåbär och lingon fram i juli. I år har det redan tillkommit syrensaft, gjord på lilarosa syrenblommor. Den har en fin beska med sötma från sockerlag och syra från citroner.

Det viktigaste för mig är nämligen att det, vid sidan av doften och färgen, finns en balans mellan syra, sötma och beska. Precis som i ett bra vin. Sötman brukar saften bistå med. Syra kan man få från någon citrusfrukt. För att få till en fin beska tar jag gärna lite ren malörtsbeska från en essens. Angostura bitter funkar också fint. Lycka är alltid att få till en bra balans. Faktum är att allt detta är bra träning om du vill förstå en vinmakares arbete. Ett bra vin är ju i princip en komplex doft med en smak där balansen mellan syra, sötma och beska är det absolut viktigaste. Precis som mina vindrinkar. För att få till dessa blanddrycker är basen mousserande eller vanligt torrt vitt vin, och naturligtvis ska vinerna inte vara för exklusiva. Till och med en och annan vinbox kan komma till pass.

Om Du gör det tillräckligt subtilt kommer Du kunna bjuda på något mycket speciellt, ett rosévin som ingen smakat tidigare, men som ingen misstänker är en bluff.

Ibland har jag varit så förslagen att jag skapat ett nytt slags vin bara för att luras. Då handlar det om att mycket försiktigt sminka till ett neutralt torrt vitt vin. Jag kan till exempel blanda i någon centiliter fläderblomsaft, en tesked rödvin tillsammans med några droppar citronsyra. Om Du gjort det tillräckligt subtilt kommer du kunna bjuda på något mycket speciellt, ett rosévin som ingen smakat tidigare, men som ingen misstänker är en bluff. Visst, jag håller med, det är ett något oortodoxt sätt att skapa en ny vinupplevelse. Men det roar mig.

Lika roligt är det att använda olika örtkryddor. Mynta och citronmeliss är givna. Men pröva också med mer kryddiga örter som dragon och timjan. Men ta det försiktigt, bäst är att göra en essens genom att låta bladen dra i en liten slatt vin. Jag har också prövat med rotfrukter som morot och rödbeta. Det skapar en speciell karaktär som kan påminna om vissa verkliga viner.

När Du nu fått smak för dessa övningar kan det vara kul att bli vinmakare på riktigt. Gör så här, köp fyra flaskor vin gjorda på fyra olika druvor, cabernet sauvignon, merlot, cabernet franc och malbec. Sedan är det bara att blanda på. Kombinera t ex 60% cabernet sauvignon, 25% merlot, 10% cabernet franc och resten malbec. Om Du fått till en bra balans kan Du bjuda på det som ett slottsvin från Bordeaux. Detta är nämligen en vanlig cuvée i Médoc.

Blir det dåligt kan du alltid göra en egen sangria. Det kanske kan bli en favorit bland sommarens vinblandningar. I så fall, välkommen i gänget.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning