Kris för elsparkcyklarna, tror på lyft i sommar

Vois vd Fredrik Hjelm på kontoret och verkstaden i Stadshagen.

Från en planerad expansion till en kamp för överlevnad. Coronakrisen har skakat om branschen för elsparkcyklar. Men när restriktionerna nu lättar kommer användandet av elsparkcyklar att öka, spår Voi:s vd Fredrik Hjelm.

Ner som en pannkaka, upp som en sol.

Så beskriver Fredrik Hjelm, vd för svenska Voi, elsparkcykelbranschen under våren.

När samhällen börjar komma tillbaka ser vi att politiker rekommenderar att inte åka kollektivtrafik, vilket såklart leder till ett ökat användande för oss, säger han.

Branschen har varit hårt pressad under den pågående coronakrisen när storstäderna stängde. Under våren tvingades Voi att backa från sina planer om att nå en omsättning på 1 miljard under 2020. Verksamheten stängdes på flera marknader och 100 anställda fick lämna sina tjänster.

Investmentbolaget Vostok New Ventures, som äger en knapp tredjedel av Voi, skrev ned sitt innehav i Voi med 16% till 850 miljoner kronor i april, jämfört med 1 miljard kronor den 31 december 2019.

Den planerade expansionen blev snarare en fråga om överlevnad för det svenska bolaget.

Det är för jävligt för alla inblandade, framför allt för de drabbade, sa Fredrik Hjelm i en tidigare intervju med oss.

Trots vissa ljusglimtar råder det fortfarande en stor osäkerhet inom bolaget, givet det osäkra makroläget.

Vi har inte kunnat göra några stora återanställningar utan kör på i en lite mindre kostym.

I dag har Voi öppnat hela sin verksamhet och har nu siktet inställt på en lansering i bland annat Storbritannien.

Tyvärr blir det här året inte vad vi hoppades på i absoluta tal. Allt är förskjutet i ett år, men i relativa tal gentemot konkurrenter tror jag att vi går stärkta ur det här.

Hur ser du på läget framåt, i ett läge där fler tillfälliga nedstängningar kan bli verklighet?

Att människor rör sig mindre kommer såklart ha en negativ påverkan på allt som är kopplat till transport. Men vi känner ändå att vi har så pass stabil grund nu att vi tar oss igenom sådana dippar.

Den amerikanska aktören Lime är liksom Voi optimistiska. Efter att ha fått stänga sin verksamhet på i stort sett alla marknader världen över, tror bolagets Nordenchef Niklas Joensen att industrin kan dra nytta av en värld i behov av andra färdmedel.

Efter coronapandemin ser många städer runt om i världen över sin trafikstrategi. För att möjliggöra ökad fysisk distans kommer vägbanor utvidgas till cykelfält och gångvägar, säger han.

Han utesluter inte att bolaget kan komma att pausa sin verksamhet likt man tvingades till i våras, men framtidsutsikterna bedömer han trots allt vara goda.

På lång sikt kan aktörer inom mikromobilitet dra nytta av krisen och nedstängningar, säger Niklas Joensen.

Taxiuppstickaren Bolt lanserade sina första elsparkcyklar i Sverige i slutet av maj, och kom då undan den period som varit tuffast för industrin. Liksom sina konkurrenter spår de en ljus framtid för elsparkcyklarna.

Det finns väldigt få branscher som inte drabbats av coronaviruset. Vi förväntar oss dock att de långsiktiga trenderna som driver mikromobilitet kommer att förbli oförändrade, säger Nils Wijkmark, Sverigechef på Bolt.

Ni lanserade era elsparkcyklar när restriktionerna började lätta. Hur förbereder Ni Er för en eventuell andra våg?

För att överleva pandemin kommer man som företag att behöva vara fokuserat på att bli mer effektivt. Jag är övertygad om att entreprenöriella och problemlösande företag likt Bolt kommer att lyckas och stå stadigt även när restriktionerna i samhället har minskat.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning