Den här kicken som jag längtat efter

IFK Göteborg jublar efter Patrik Karlsson Lagemyrs 2–1 mot Varberg.

Skada efter skada i fötter och knän. Operationer. Långa perioder av rehabträning. Men nu stod Patrik Karlsson Lagemyr som segerskytt när IFK Göteborg hade vänt och vunnit med 2–1 i Varberg.

Jag känner att det här är värt allt slit. Förlåt att jag svär, men jag är så jääävla glad.

Nästan tolv månader efter att korsbandet gick av är Patrik Karlsson Lagemyr tillbaka på det allsvenska gräset, med sitt korta kvicka steg och sitt finurliga spel.

Efter en jobbig start för IFK Göteborg i Varberg, tidigt underläge med 0–1 och båda mittbackarna utbytta med skador,  så jublade de blåvitrandiga till slut i den ljumma junikvällen.

I 85e minuten lyckades ”Paka” sparka in det avgörande målet efter ett vobblande inspel från Hosam Aiesh.

Jag kände en otrolig glädje och adrenalin. Något som man inte får känna när man är skadad. Det var den här kicken som jag har längtat efter länge. Den är väldigt underbar, sade Karlsson Lagemyr och fortsatte, det är sådana här bilder jag har målat upp när jag har suttit där på dagens andra pass på testcykeln och alla andra har gått hem.

Minns Du när Du gjorde mål senast i allsvenskan?

Det var mot, Sirius? 

Eller kanske Norrköping. Förra våren. Eller jag vet inte. Det var så längesedan. Jag har till och med fått lite skägg, sade 23-åringen och log.

En bit bort på gräsmattan stod den andra stora offensiva huvudpersonen i Blåvitts vändning. Tobias Sana pratade också om ”Paka”.

Med den skadehistorik han har så var det underbart att få se honom avgöra det för oss. Vi vet hur viktig han är. Att få i gång honom betyder enormt mycket för oss, så det var skönt att han fick göra mål.

Men själv kom Tobias Sana också i gång ordentligt. Han var bänkad i premiärförlusten mot Elfsborg. Nu spelade han i en för honom ny central roll, ganska långt ner på mittfältet.

Därifrån dirigerade Sana de blåvita anfallen, med kluriga instick som satte diagonallöpande kompisar i bra avslutningslägen.

Det är kul att spela i den nya rollen. Jag får ha mycket boll och det gillar jag. Jag visar folk att jag inte längre är den där 18-årige Sana som bara kan dribbla. Jag kan värdera lägen och spela bollen, vara mogen.

Och inte bara det.

På tilläggstid i första halvlek hamnade bollen vid Tobias Sanas fötter inne i straffområdet efter en hörna. Han vände i samma ögonblick som han tog emot bollen och pricksköt i krysset med vänstern.

Det är en tid sedan jag gjorde mål, så det var på tiden att leverera.

Det var Tobias Sanas första allsvenska mål sedan 2016, då för Malmö FF. 2012 var senaste gången han nätade för Blåvitt i allsvenskan.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning