17 juni

Just idag är Gud nära

Det gudomliga är inget metafysiskt väsen någonstans långt bort i himlarymderna. Ingenting som står utanför, tittar på och ibland griper in. Gud är en del av vårt innersta väsen. En läkande kraft som gråter med Dig och mig när vi lider. Det helande och livsbejakande skrattet som vill bubbla och leka i oss.

Hur kan jag leva nära Gud idag?

Att tänka på min mamma, pappa och son och hur fint vi haft det genom livet och leva på minnen. 

Vem är Gud?

Många människor som lever i dag kan berätta om vem Gud är, den Gud som har berört dem i deras liv. Bibeln består också av människors berättelser om deras möten med Gud.

En del bilder av Gud motsäger varandra, men det är kanske inte så konstigt. En enskild människas bild av Gud justeras ofta under livets gång, allteftersom hon får nya erfarenheter och insikter.

På samma vis kan människors gemensamma bilder av Gud också förändras under tidens gång.

Är Du en av många människor som kan berätta om hur Gud har berört Dig i Ditt liv? 

Eller undrar du vem Gud är? 

Den som vill lära känna Gud kan be, läsa Bibeln och resonera med andra eller sig själv.

Längre ner på sidan finns bibeltexter och tips på frågeställningar. Men först en beskrivning av hur den samlade kristenheten, kyrkan, beskriver Gud.

Det finns tre beskrivningar av Gud som är gemensamma för världens kristna. De innebär att Gud på en och samma gång är fader, son och helig ande. 

När vi säger att vi tror på en ”treenig” Gud, så talar vi om dessa tre personer. Du kan läsa mer om begreppet treenigheten.

Gud har skapat oss och världen och älskar oss ofattbart mycket, som en far eller en mor älskar sina barn.  

Och detta är det budskap som vi har hört av honom och förkunnar för er: att Gud är ljus och att inget mörker finns i honom.

Genom Bibeln berättas att Gud på olika sätt försöker komma nära människan. Till slut låter Gud sig födas till jorden och bli människa själv. Han var Gud av evighet, men blev ett litet barn med namnet Jesus.

Under sitt liv berättade Jesus för människorna om Gud och om hur Gud vill att vi lever våra liv tillsammans med varandra. Jesus kom nära människor och plötsligt kunde de göra saker de inte kunnat förut, de kunde se saker de inte sett förut och förstå saker de inte tidigare förstått.

Och han talade om Guds rike, himmelriket, inte långt borta i himlen, utan här och nu. Himmelriket, som kan bryta igenom i samhället, i vår gemenskap och i våra egna liv.

I Bibelns berättelser om påsken, kan vi läsa om hur Jesus i 30-årsåldern dömdes till döden genom att hängas på ett kors. Han förnedrades och dödas, men uppstod till livet igen. Läs gärna mer om händelserna under påsken.  

Efter att ha varit död i tre dagar uppstod Jesus åter till livet. I ytterligare 40 dagar levde han bland människorna, innan han lämnade jorden och återvände till Fadern.

Men först lovade Jesus att han skulle finnas hos människorna på ett osynligt vis, med sin och Gud Faderns Ande.

Redan i skapelsen finns Anden, bland annat andas Gud in liv i människan. Så vi kan jämföra Helig Ande med luften vi andas och inte kan leva utan. I vårt dop finns ett löfte om den Heliga Andes närvaro i våra liv. Den Heliga Anden stödjer den kristne i hennes tro och ger henne kraft.

I Bibeln kallas Den Heliga Anden ibland för Hjälparen.

I trosbekännelsen sammanfattar den kristna kyrkan tron på Gud.

De kristna i världen är överens om en del bilder eller beskrivningar av Gud. Men om annat kan det råda oenighet. Risken finns att om vi inte bejakar olikheterna, utan vill sätta upp gränser för vad som är kristen tro och vad som inte är det, då engagerar vi oss i trons detaljer i stället för dess kärna.

Många i Svenska kyrkan är nog överens om att tron och relationen till Gud är personlig och därför kan ingen annan säga vilka bilder av Gud som ska vara bärande för en annan människa.

Vem är Gud för Dig?

Vilken är Din bild av Gud? 

Talar någon av de tre personerna, Fader, Son och Helig Ande, särskilt starkt till Dig?

Att utforska sin egen relation med Gud kan bli till en spännande resa. Du gör den på egen hand, eller tillsammans med andra.

Några tips för Dig som vill göra resan:

Läs Bibeln

Be till Gud, med ord, kanske med en sång eller med Din längtan

Delta i en samtalsgrupp i församlingen

Delta i gudstjänster

Några exempel på hur Gud beskrivs i Bibeln

Gud som en klippa

Till Dig, Herre, tar jag min tillflykt
svik mig aldrig
Du som är trofast, rädda mig
lyssna på mig
skynda till min hjälp
Var min klippa dit jag kan fly
borgen där jag finner räddning
Psaltaren 31:2-3

All trösts Gud 

Välsignad är vår herre Jesu Kristi Gud och fader, barmhärtighetens fader och all trösts Gud.
2 Kor 1:3

Gud som en barnmorska 

Du hjälpte mig ut ur min moders liv
Du lät mig vila trygg vid min moders bröst
Från min födelsestund är mitt liv i Din hand
alltsedan jag blev till har Du varit min Gud
Psaltaren 22:10-11

Liknelsen om den förlorade sonen

I Lukasevangeliet beskrivs hur lycklig en man blev när hans son återvände till honom, efter att sonen först hade svikit honom. 
Lukasevangeliet 15:11-32

Gud som ber för oss

Jesus bad till Fadern, "Jag ber för dem. Jag ber inte för världen utan för dem som Du har gett mig, eftersom de är Dina".
Johannesevangeliet 17:9

Vi vet ju inte hur vår bön egentligen bör vara, men Anden vädjar för oss med rop utan ord,
Romarbrevet 8:26b


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning