13 juni

Just idag njuter jag av livet

Idag försöker jag på fullaste allvar ta till mig att mitt eget fingeravtryck är vackert och underbart precis som det är. Jag försöker förstå att livet vill mig väl, att det växer och tar gestalt av sig självt och är i ständig utveckling. Jag kommer ihåg att inte ha för bråttom, att all förändring måste få ta tid.

Vad behöver jag inte göra idag?

Finns ingen jag inte behöver göra varje dag. Måste försöka få ordning på mitt liv och få in pengar helst varje jag även om jag inte orkar, men får ta lite i taget och se hur mycket jag hinner innan jag lägger näsan i vädret. 

Så blir Du lycklig och njuter mer, varje dag

Genom att skriva en tacksamhetsdagbok och bli vän med klockan kan Du njuta ännu mer av livet.

Skriv ned vad Du är tacksam för

Att skriva en tacksamhetsdagbok kan hjälpa Dig att uppskatta vardagen mer. Se till att vara specifik, lyckoforskare i USA menar att det är mest effektivt att välja ut en sak som Du är tacksam för och sedan motivera varför med fem meningar. De som skriver tacksamhetsdagbok har visat sig ha bättre immunförsvar men också vara gladare och mer generösa.

Inspireras av sociala medier

Känner Du att det finns brist på positiv energi i Ditt liv? 

Med hjälp av sociala medier kan Du hitta inspirerande personer att peppas av. Svenska Rachel Bråthén driver Instagramkontot Yoga_girl, som följs av över en miljon människor, där hon delar med sig av tänkvärda inlägg och vackra bilder.

Börja tänka positivt

Lyckoforskningen har många gånger visat att de som ser positivt på livet njuter mer av det. Enligt Barbara Fredrickson, professor i psykologi, blir vi mer kreativa och vänligt inställda till andra när vi upplever positiva känslor. Det blir också lättare att hantera motgångar.

Meditera mera

Du bör meditera tjugo minuter varje dag, om Du inte är för upptagen. Då ska Du sitta i en timme, finns ett känt citat. Meditation kan hjälpa mot oro och göra Dig mer närvarande i vardagen.

Meditation kan göra Dig mer närvarande i vardagen.

Meditation kan hjälpa mot oro.

Utmana Dig och få pirr i magen

Utmana Dig själv med något som ger pirr i magen. Lyckoexperten Erik Fernholm har tidigare berättat att det är viktigt att utmana sig själv.

Hjärnan är fantastisk, den slutar aldrig att utvecklas och det är viktigt att utmana sig kontinuerligt, sade han till Hälsoliv tidigare i år.

Svettas och bli lyckligare

När Du tränar känner Du Dig gladare och mer alert men Du tycker också bättre om Din kropp. Queen’s University i Belfast tog tempen på 34 deltagares kroppsuppfattning efter sex stycken träningspass. Trots att varken deras vikt eller kroppssammansättning hade förändrats hade deltagarna en mer positiv kroppsuppfattning än tidigare.

Bli vän med klockan

Känns det som om Du alltid ligger lite efter med allting? 

Att vara konstant stressad är varken bra för Din fysiska eller mentala hälsa.

Amerikanska författaren och livscoachen Marie Forleo menar att Du måste bli vän med klockan för att kunna njuta av livet. Du kan inte vinna över klockan, den går ändå. Att prata negativt om tid kommer göra Dig mindre produktiv, menar hon.

Testa att göra ingenting

När hade Du senast en helt ledig eftermiddag utan måsten eller planer? 

Enligt amerikanska lyckoexperten Christine Carter är just de planlösa stunderna i livet viktiga och att kunna njuta av dem är en färdighet som vi alla bör öva mer på.

Var generös mot andra

Hjälp Dig själv genom att hjälpa andra. Att vara generös mot människor i Din omgivning gör att Du själv njuter av livet lite mer, visar forskning.

Börja med att vara mer hjälpsam mot de i Din omgivning eller bidra till en välgörenhetsorganisation som delar Dina värderingar.

Håll fast vid rutinerna

Många tror att vi blir lyckliga av att vara på semester, men här visar lyckoforskningen tvärtom.

Det ligger i vår natur att vilja prestera och vara aktiva, därför mår vi som allra bäst när vi går till jobbet, äter och sover på samma tider. En aktiv och givande fritid är också viktigt.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning