På bollen

Sebastian Larsson satte spiken i kistan från elva meter. Men var straffen som bäddade för AIKs derbyseger korrekt dömd?

Solklar, hävdar Bilal Hussein.

Bra träff på bollen, säger Hammarbys David Fällman.

AIK drog ner rullgardinen för Hammarby inom loppet av fyra minuter i den andra halvleken.

Först tryckte Bilal Hussein in 1–0 efter en framspelning från Paulos Abraham. Sedan ordnade målskytten en straff efter att, enligt domaren Andreas Ekberg, ha vräkts ner av David Fällman.

Reprisbilderna visade att bollen träffade såväl Hussein som Hammarbybacken Dennis Widgren, som även han var inblandad i närkampen, på armen. Men någon hands var det inte tal om, i stället var det Fällman som var den som hade klivit in för bryskt i situationen.

Den var solklar. Jag fick dobbarna på mig, han sparkade mig på mitt knä. Den var solklar, konstaterar Bilal Hussein säkert efter matchen.

Fällman var dock av en annan uppfattning.

Jag känner fortfarande att jag kom bra in i situationen och att jag fick bra träff på bollen. Men i stället för att den åker i väg stannar den på honom (Hussein) för att han får den på handen. Det är min “feeling”.

Vad sade domaren?

Han sade inte så mycket. Jag försökte fråga, men han verkade i alla fall väldigt bestämd.

Fällman tycker dock inte att straffsituationen är någon bortförklaring till 0–2-förlusten mot AIK.

Vi fick inte ut någon kvalitet på någon av oss.

Jag tycker vi får skylla oss själva med tanke på hur vi beter oss där ute.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning