24 juni

Just idag reflekterar jag över vilket samhälle jag vill ha

Det är svårt att svälja för oss, i vårt individualiserade land, men vill jag vara med och skapa förändring så måste jag organisera mig. Den mänskliga historien är fylld av sådana exempel. Kvinnorörelsen, arbetarrörelsen, medborgarrättsrörelsen och den första kyrkan var gräsrotsrörelser som bestod av maktlösa människor som slöt sig samman och därigenom  förändrade sin egen situation och en hel värld. 

Med vilka kan jag förändra världen?

Tyvärr tror jag inte jag kan förändra världen och inte ens om jag får börja arbeta i regeringen. Tror knappt att det går att förändra och återställa världen, men jag skulle börja med att se till att alla människor får flytta tillbaka dit de är födda. 

Samhället går att förändra till det bättre

Våga ta fajten på rätt sätt, blunda inte för problem utan försök hitta lösningar som förbättrar för människorna.

Vilket samhälle har vi i dag?

Lever vi i ett tryggt sådant?

Är vi harmoniska, känner vi oss trygga i vår vardag?

Svaren varierar givetvis.

Vad behöver då göras för att förändra samhället till det bättre?

Att ha ett arbete man trivs med, känna trygghet i sin omgivning, glädje och gemenskap, veta att hjälpen finns där om och när jag behöver den, kunna titta framåt och skönja en utveckling som medför ett starkare samhälle och därmed också trygghet och säkerhet.

Allt detta går att förbättra med samarbete.

Våga ta fajten på rätt sätt, blunda inte för problem utan försök hitta lösningar som förbättrar för människorna.


Om Du vill att vi ska hjälpas åt att förändra och få ett tryggt samhälle, någonstans att bo och ett arbete eller om vi är sjuka få sjukpenning eller pension och slippa bli kastade på soptippen. Kommentera gärna här nedan och så kan vi börja ett samarbete tillsammans och sedan skriva ihop något och ta ett möte med regeringen tillsammans. För en kan inte men många kanske de lyssnar på.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning