Därför jobbar 65-plussare

Det finns andra värden, än ekonomiska, när 65-plussare väljer att fortsätta att arbeta.

En ny studie har undersökt varför seniorer väljer att jobba efter att de fyllt 65 år. Majoritetens svar är kanske inte vad man tror.

Enligt Pensionsmyndigheten arbetar 400 000 personer som är äldre än 65 år i Sverige idag och det är vanligt att de kombinerar lön och pension.

Marie Bjuhr, forskare inom vårdvetenskap vid Högskolan i Gävle ville undersöka vilka bevekelsegrunder som fanns till fortsätt arbete och genom intervjuer se om det fanns någon skillnad beroende på profession, utbildningsnivå eller kön.

Jag tyckte debatten för mycket kommit att handla de ekonomiska incitamenten där äldre medarbetare antingen lockats fortsätta, eller känts sig tvingade, av ekonomiska skäl, säger Marie Bjuhr i pressmeddelande.

Trots stor variation i utbildning och yrken fanns en tydlig gemensam röd tråd där den främsta drivkraften var den livsglädje som arbetet bidrog till, säger Marie Bjuhr.

Det som dominerade i svaren var att arbetet var något man verkligen tyckte om och att det fanns en så stor värme i berättelserna om det egna yrket.

Tidigare har jag kanske tänkt att detta rört för dem som jobbar med sina fritidsintressen. Men denna livsglädje som jobbet skapar gäller över gränserna och det är inte vanligt att detta synliggörs i forskningen.

Här är några av svaren:

Hårfrisörska, “Det är uppiggande och roligt att jobba, det är som ett skapande, faktiskt”

Busschaufför, “Jag har älskat att hålla i en ratt ända sedan jag var en liten grabb, Det händer alltid något nytt, det är en liten utmaning hela tiden”

Svetsare, “Jag tycker om fysiska jobb och att röra på mig, det är som att gå på ett pass på gym, man vet att man klarar av det och det känns bra”

Mellanstadielärare, “Det blir inte bara ett jobb utan en gemenskap, alla känner en och blir glad när man kommer”

Fordonsmekaniker, “Det är roligt att jobba med det som jag håller på med och också kundkontakterna, det sociala”

Receptarie, “När jag kommer hem från jobbet har jag mer energi också för hemarbete och för samtal med min partner”

Marie Bjuhr vill uppmärksamma vinsterna med ett hälsosamt åldrande i sitt yrke och att samhället förstår att det inte bara handlar om ekonomi och pension.

Jag tycker det är en viktig upptäckt, att motivet att fortsätta arbeta var livskvaliteten, säger Marie Bjuhr.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning