onsdag 3 december 2025

Urinvägsinfektion hos barn, lättläst

Urinvägsinfektion är en vanlig sjukdom hos barn. Infektionen kan göra att barnet behöver kissa ofta. Det kan också svida när barnet kissar. Det är viktigt att söka vård om Ditt barn har urinvägsinfektion.

Barn med urinvägsinfektion behöver behandling med antibiotika. Annars kan barnet få en infektion i njurarna.

Urinvägsinfektion betyder att det har blivit en infektion i urinvägarna. Det kan hända när bakterier kommer in genom urinröret.

Flickor har ett kortare urinrör än pojkar. Därför är det vanligare att flickor får urinvägsinfektion. 

Ett barn med urinvägsinfektion kan ha ett eller flera av följande besvär:

Det svider när barnet kissar

Barnet behöver kissa ofta

Det kan läcka kiss

Det kan komma lite blod i kisset

Barnet har ont i magen

Kisset luktar illa

Barnet kan ibland få lite feber, oftast under 38,5 grader

Barn under ett år med urinvägsinfektion har inte lika många symtom. 

Du kan märka ett eller flera av de här besvären:

Barnet har feber

Barnet vill inte äta som vanligt

Barnet är trött och sover mer än vanligt

Sök alltid vård om barnet har symtom på urinvägsinfektion.

För barn som är två år och äldre:

Kontakta en vårdcentral eller jouröppen mottagning. Du behöver inte söka vård någon annanstans om det är kväll eller natt. Vänta tills vårdcentralen eller den jouröppna mottagningen öppnar.

Många mottagningar kan Du kontakta genom att logga in.

Det är bråttom att söka vård om barnet är yngre än två år och har symtom på urinvägsinfektion.

Det är också bråttom att söka vård om barnet verkar väldigt sjukt och har ett eller flera av följande symtom:

Barnet har hög feber, oftast över 38,5 grader

Barnet har ont i ena sidan

Barnet har ont i nedre delen av ryggen

Barnet mår illa och kräks

Barnet är mycket hängigt och trött

Barnet är svår att få kontakt med

Kontakta en vårdcentral eller jouröppen mottagning. Om det är stängt eller de inte kan ta emot Dig, sök vård på en akutmottagning.

Ring telefonnummer 1177 om Du vill ha hjälp med vad Du ska göra. De som svarar är sjuksköterskor. De pratar svenska och engelska. Ibland går det att få hjälp på andra språk. Ring 0046 771-11 77 00 om Du har en telefon med ett utländskt nummer.

Du kan minska risken att Ditt barn får urinvägsinfektion. 

Här är några saker Du kan göra:

Torka rumpan bakåt när barnet har bajsat

Påminn barnet att gå och kissa regelbundet

Hjälp barnet att kissa ut allt kiss. Barnet kan resa sig, sätta sig och försöka kissa igen

Undvik att barnet får förstoppning

Barnet får lämna ett urinprov. Det betyder att barnet får kissa i en burk. Provet kan tas på en vårdcentral eller hemma. Ni får mer information av läkaren.

Om det behövs gör läkaren fler undersökningar.  

Barn som har urinvägsinfektion får behandling med antibiotika. Då brukar barnet må bättre efter en till två dagar.

Febern brukar gå över efter två till tre dagar, om barnet har feber.

Barnet behöver undersökas på nytt om det här händer:

Febern går inte över

Barnet mår inte bättre efter två dagar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Grattis Jacob Hirdwall på Din 59 årsdag