Bedragarna blir allt mer skickliga, och de vill åt Dina pengar eller påverka Dina åsikter.
Det kan börja med ett oskyldigt sms, ett mail från ”banken” eller ett telefonsamtal som verkar komma från Pensionsmyndigheten. Men allt är inte alltid som det ser ut, skriver pensionsexperten Monica Zetterwall i Den orange bloggen.
Bedragare och spridare av falsk information har blivit både fler och mer sofistikerade, och just nu försöker de lura tusentals svenskar varje vecka.
Var misstänksam om Du får mail eller sms där Du uppmanas klicka på en länk och lämna känsliga uppgifter, uppmanar Polisen på sin webbplats.
Enligt myndigheten ökar antalet anmälningar om så kallat nätfiske, där bedragare försöker komma över lösenord, bankuppgifter eller personlig information, kraftigt under hösten.
6 av 10 vet att de har sett material på nätet som innehållit falsk information, skriver stiftelsen i sin senaste rapport. Bland personer över 65 år uppger nästan hälften att det är svårt att avgöra vad som är sant eller falskt.
Det handlar alltså inte bara om att undvika ekonomiska bluffar, utan också om att stå emot försök att påverka oss med vilseledande eller känslomässigt laddad information.
MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, påminner om att det psykologiska försvaret är ”samhällets gemensamma förmåga att upptäcka och stå emot informationspåverkan”. Med andra ord är källkritik inte bara en privat angelägenhet, utan en del av vårt demokratiska skydd.
Här är fem råd som hjälper Dig att känna igen bluffar och stå stadigare digitalt:
Granska webbadressen
Börja alltid med att titta på webbadressen (URLen). Ser den ut som vanligt. Är den rättstavad. Bedragare använder ofta adresser som påminner om originalet, t ex pensionsmyndiheten.se (utan “g”) eller pensionsmyndigheten.net (felaktig toppdomän)
Klicka aldrig på länkar Du känner Dig osäker på, särskilt inte i sms eller mail från okända avsändare
Kontrollera avsändaren
Ser mailet eller smset ut att komma från en myndighet, men något känns fel. Sök själv upp kontaktuppgifter via myndighetens officiella webbplats. Konsumentverket råder. Svara inte på sms eller mail Du misstänker är bluff. Klicka inte på länkar och öppna inte bifogade bilagor
Jämför flera källor
När Du ser något uppseendeväckande i sociala medier, en video, ett inlägg eller en ”nyhet”, kontrollera om flera etablerade källor rapporterar samma sak. Falsk information sprids ofta i ensamhet, utan bekräftelse från seriösa medier
Var uppmärksam på datum. Gamla nyheter som delas igen kan ge en helt felaktig bild av nuläget
Känn igen känslorna
Desinformation försöker ofta väcka starka känslor: ilska, oro eller rädsla. Om Du känner Dig provocerad, stanna upp. Fråga Dig varför någon vill att Du ska reagera på det här sättet
Ta en paus och kontrollera fakta innan Du delar vidare
Kontakta myndigheten vid misstanke
Om Du får ett mail eller sms som ser ut att komma från Pensionsmyndigheten, Skatteverket eller Din bank, men Du misstänker bluff, ta en skärmdump och radera meddelandet. Kontakta myndigheten direkt via deras officiella kontaktvägar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar