Det finns flera varningssignaler som visar att Du kan vara utbränd och det finns också sätt att lösa problemet. Det har neuroforskare kommit fram till, skriver Dagens PS.
Det är vanligt att bli utbränd på jobbet. Det kan bero på stress och för många arbetsuppgifter. Enligt Wendy Suzuki, neuroforskare vid News York university, finns det flera varningssignaler för utbrändhet. Det kan vara att det är svårt att fokusera på en arbetsuppgift, att man skjuter upp den eller blir distraherad av andra saker. Det kan också vara att man inte längre bryr sig om saker som är viktiga annars, t ex jobbet, skriver Dagens PS
Förutom att det är viktigt att veta hur utbrändhet ter sig, så tycker Wendy Suzuki också att det är viktigt att veta hur man kan motarbeta utbrändhet. Då är det bra att kunna vara självmedveten och kunna se var känslan kommer från och varför den kommer. Det innebär att arbeta med känslorna när de kommer, inte skjuta dem ifrån sig.
Det är också viktigt att ta professionell hjälp för att göra en handlingsplan mot utbrändheten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar