Måste prata mer om det här

Hemorrojder är en vanlig åkomma bland svenskarna och är ett smärtsamt tillstånd. Men det finns hjälp att få om man bara vågar vara öppen med sina symtom.

Det är många som lider stort av hemorrojder som är förstorade kärl i analkanalen och som främst ger smärta vid toalettbesök. Lullan Beckman, 64, var en av många svenskar som led i det tysta och besvären började när hon fått sitt tredje barn och blev bara värre och värre.

Det är fruktansvärt smärtsamt och jag tror att det är många som tycker att det är pinsamt att prata om. Men jag är sjuksköterska så det är inga problem, det är bara kroppen, säger hon till Aftonbladet.

Lullan använde bedövningssalva som lindrade lite men blödde varje gång hon gick på toaletten då utbuktningarna kan spricka samt att det var svårt att hålla sig ren och fräsch.

Blodflödet stannar av rätt fort, det är vener som blöder och de är små, så det är ingen fara för att det ska komma i underkläder eller så.

Men när hon för några år sedan opererade höften för artros fick Lullan rådet att göra knipövningar för att bygga upp muskulaturen i området vilket helt otippat också minskade besvären från hemorrojderna.

När jag var på ett återbesök sa sjukgymnasten att jag kunde göra 50 knipövningar eller fler varje dag, alltså fler än jag redan gjorde. Och man vill ju ha en snygg rumpa så jag fortsatte och det hjälpte. Det slutade blöda och de stora utbuktningarna försvann och är idag nästan helt borta. Det är så skönt att slippa ha ständigt ont och att slippa tänka på det där, fortsätter hon. 

Numera gör hon knipövningarna varje dag och har nästan helt sluppit smärtan, det är något hon rekommenderar alla att göra som lider av hemorrojder och att våga prata med sin doktor om sina besvär.

Jag visste hur jag skulle behandla med salva för att lindra och jag ville inte operera mig. Men har man stora problem ska man absolut gå till doktorn. Jag tror många lider i det tysta av det här, men det behöver man inte. Och man kan försöka med knipövningarna, det funkade för mig, säger Lullan.

Gummibandsligering:

Läkaren sätter ett gummiband runt hemorrojderna och stryper blodtillförseln, vilket gör att de skrumpnar och faller så småningom av.

Operation:

Under lokalbedövning eller sövning skärs hemorrojderna bort. Såren kan lämnas öppna för att läka ihop av sig själv eller så sys såret ihop.

Injektionsbehandling:

Läkemedel sprutas in för att hemorrojderna ska skrumpna ihop. Blodtillförseln stryps även i det här fallet och de faller av.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning