100-plussare firar ett sekel av nyheter

Toini Wennerholm och Marianne Nystedt är två av landets 100-plussare som har firat 100 års nyheter på Fotografiska.

De kom för att fira ett sekel av nyhets- och bildhistoria på Fotografiska i Stockholm. Ett åttiotal av landets hundraplussare återupplevde sina egna liv via bilderna, och att det är krig igen i Europa oroar.

Jag känner igen oron man upplevde under andra världskriget, säger Britt Wrang, som själv var ung vuxen när andra världskriget bröt ut.

101-åriga Britt Wrang minns fredsdagen 1945 i Stockholm, "På Kungsgatan kastade folk ned papper från alla fönster. De bara regnade ned, det var som snö".

Folkmassor samlades på Kungsgatan i centrala Stockholm för att fira under fredsdagen 1945.

101-åriga Marianne Nystedt, en av de inbjudna 100-plussarna på Fotografiska i Stockholm.

101-åriga Toni Wennerholm har bland annat jobbat på Sturebadet i Stockholm, "Där träffade jag lillprinsen, vår nuvarande kung, som kom dit för att lära sig simma".

Från bilder av naturkatastrofer, terrordåd och krig till skildringar av månlandningar, idrottsbragder och kungliga bröllop. På Fotografiska i Stockholm får besökarna uppleva en tidsresa genom de senaste 100 årens små och stora nyhetshändelser i de 300 bilder från Tidningarnas Telegrambyrå Nyhetsbyråns enorma arkiv som visas på utställningen "News Flash, ett sekel av nyheter".

Under den gångna veckan blev också de 2 700 personer i landet som själva har hunnit uppleva det senaste seklet inbjudna till invigningen av utställningen.

Britt Wrang är en av alla de 100-plussare som tagit sig till Fotografiska denna soliga höstdag. 101-åringen, som kommer från Österåker utanför Stockholm, har också en personlig koppling till bilden som skildrar den historiska majdagen 1945, då nyheten om andra världskrigets slut nådde Stockholm.

När beskedet kom att det äntligen var fred fick vi alla ledigt med en gång. Jag gick ned mot Kungsgatan, och där kastade folk ned papper från alla fönster. Det bara regnade ned papper, det var som snö, säger hon och fortsätter, det var en fantastisk känsla. Det går inte att beskriva, jag kan bara säga att den var underbar.

En annan av de nära 80 som tackade ja var Marianne Nystedt, dagen till ära iförd folkdräkt, som i sällskap av sin dotter rest till Stockholm från hemstaden Strängnäs.

Inför utställningens fotografier av de händelser som format vår gemensamma historia gör sig också mer personliga minnen påminda, och 101-åringen minns sin studentexamen för över 80 år sedan.

1941 var jag en av fem flickor som tog studenten i Strängnäs. Jag gick latinlinjen, där det gick både pojkar och flickor, och hörde till de första kvinnliga studenterna, berättar hon.

Toini Wennerholm, som föddes 1921 i norra Finland, har sällskap av sin dotter för att botanisera bland de många fotografierna. 1947 tog 101-åringen båten från Finland över Östersjön, och mötte snart kärleken i Sverige.

Jag kom hit på en onsdag och på lördagen gick jag tillsammans med tre tjejer på Gröna Lund. Och där träffade jag min man, som var en riktig Stockholmskille. Det blev kärlek direkt och 1948 gifte vi oss i finska kyrkan, berättar hon.

Under sitt mångåriga yrkesliv arbetade Toini Wennerholm bland annat på Sturebadet i Stockholm, där hon en gång träffade en av alla de personer som nu hänger bland porträtten på Fotografiskas väggar.

Jag mötte lillprinsen, alltså vår nuvarande kung Carl XVI Gustaf, som kom dit för att lära sig simma som sexåring. På den tiden fanns det en apparat i korridoren på Sturebadet där man kunde köpa saft, och en dag kom lillprinsen fram till mig och sa, "Tant, får jag 25 öre att köpa saft för?" Han blev tillsagd av sin fröken, men han var ju bara ett barn, säger hon.

Under åren har Toini Wennerholm också fått en dotter och fyra barnbarn, och att ett krig nu återigen rasar i Europa oroar henne.

Jag blir rädd när det skjuts unga pojkar. Då tänker jag på mina barnbarn, det är så otäckt, säger hon och fortsätter, för egen del har jag alltid klarat mig själv, och att jag har hunnit bli hela 101 år törs jag inte tänka på. Men jag tänker att jag ska leva för att se barnbarnen växa upp.

Även Britt Wrang tänker på det pågående kriget i Europa och dagens osäkra världsläge påminner henne om tidigare mörka perioder i vår nutidshistoria.

Jag känner igen oron man upplevde under andra världskriget, men då var man ju ung och tänkte inte i samma banor som man gör nu. Nu när jag har barn och barnbarn så undrar jag vad de kommer att få uppleva, säger hon och fortsätter, andra världskriget pågick på avstånd från oss, men som det är nu vet man inte vad som kan komma att hända. Kriget har kommit närmare.

News Flash, ett sekel i nyhetshändelser

På utställningen "News flash, ett sekel av nyheter" på Fotografiska i Stockholm visas mellan 21 oktober till 12 februari 2023, 300 bilder från århundradets mest uppmärksammade händelser som hämtats från Tidningarnas Telegrambyrå Nyhetsbyråns arkiv.

Här finns bland annat bilder som skildrar kampen för kvinnlig rösträtt, från andra världskriget, månlandningar, idrottsbragder och naturkatastrofer.

Utställningen arrangeras för att fira att Tidningarnas Telegrambyrå Nyhetsbyrån fyller 100 år.

För att fira invigningen bjöds landets alla 100-åringar in till en premiärfest. Drygt 2 700 personer bjöds in och nära 80 kom till evenemanget.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning