24 maj

Just idag är jag den jag vill vara

Vi har alla många motstridiga delpersonligheter, skilda roller, som vi anammar i olika situationer. Att utvecklas andligt, mogna och bli vuxen handlar om att försonas med sitt liv och den man är, med både tillgångar och brister. Att inte vara så styrd av vad andra tycker och tänker och att utveckla en tryggare grundpersonlighet.

Vilka är mina mest genuina personlighetsdrag?

Öppenhet för nya intryck, en tendens att uppskatta konst, känslor, äventyr, ovanliga idéer, fantasi, nyfikenhet, och omväxlande erfarenheter.

Samvetsgrannhet,  en tendens att vara självdisciplinerad, agera plikttroget, målinriktning, att planera snarare än att agera spontant.

Extraversion, en tendens att ofta uppleva energi, positiva känslor, självsäkerhet och att söka stimulans och andras sällskap

Vänlighet, en tendens att vara medkännande och samarbetsvillig snarare än misstänksam och fientligt inställd mot andra.

Emotionell stabilitet, en tendens att sällan uppleva obehagliga känslor som t ex ilska, ångest, depression, eller sårbarhet.

Personlighetstest

Kön: Kvinna 

Ålder: 59 år.

Vill Du hellre uppfattas som en objektiv person än en medkännande?

Medkännande

Tänker Du mer på hur saker ska göras än att i själva verket göra dem?

Nej

Föredrar Du att planera i förväg vad Du ska göra än att ta dagen som den kommer?

Planera i förväg

Jobbar Du hellre ensam än i grupp?

Jobbar helst ensam

Om Du har ett problem, känns det bättre att lösa det själv än att prata om det med andra?

Ha någon att prata med och kanske få goda råd men det har jag tyvärr inte, därför skriver jag av mig detta istället.

Tänker Du mer på framtida möjligheter än vad som ska göras nu?

Nej

Föredrar Du att få exakta instruktioner om hur Du ska göra ett jobb än att göra det på Ditt eget sätt?

Gör helst på mitt sätt, men vill gärna få feedback

Tycker Du det är viktigare att vara flexibel än att kunna upprätta en plan och följa den?

Både ock, men det är bra att ha en plan innan man börjar med något. 

När Du fattar ett beslut, föredrar Du då att gå efter vad som känns rätt hellre än att gå på fakta?

Både ock men visst ska det kännas rätt

Pratar Du gärna, hellre än att lyssna?

Är nog bättre på att lyssna och skriva än att prata

Föredrar Du att ha många vänner som Du känner bra, mot att ha några få som Du känner väldigt bra?

Få vänner som jag känner och kan lita på.

Är Du mer nyfiken på hur saker fungerar än att de fungerar?

Nej

Känns det bättre att göra som man alltid gjort än att försöka hitta nya vägar?

Ja

Säger Du sanningen även om den sårar?

Ja, eller inget alls, ljuger aldrig för någon

Är Du spontan?

Nej

Har Du fullt upp på Din fritid med aktiviteter och intressen?

Har ingen fritid om man inte räknar tiden man sover, måste försöka dra in pengar så mycket som jag orkar. Så jag kan leva. 

Är Du ofta ute i sista minuten?

Nej

Om någon berättar ett personligt problem för Dig, försöker Du då komma med en lösning istället för att bara lyssna?

Ja, om jag kan

Tycker Du om att resa till nya platser?

Ja, om jag har tid och råd

Tror Du att Du har högre IQ än EQ (känslomässig intelligens)?

Jag tror det men vet inte




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning