18 maj

Just idag tar jag itu med mitt liv

Ordet kris betyder egentligen avgörande vändpunkt. Den svårighet jag går igenom under en kris tvingar mig att ta tag i sådant som jag tidigare inte vågat se, eller orkat ta itu med. En kris är aldrig enkel, men öppnar alltid upp för nya vägar och får oss att utvecklas. 

Vilken kris finns i mitt liv?

Att jag är helt ensam om allt jag gått igenom och inte har haft någon att prata med. Först min mamma och pappas skilsmässa 1973 som gjorde väldigt ont i mig och jag blev lämnad helt ensam utan att ha någon att prata med. 

Min mamma död 1990 som jag nästan inte har fattat ännu och hade ingen att prata med om detta.

Att min son lämnade mig 2010 har tagit mig väldigt hårt och jag har mått väldigt dåligt och gjort mycket dumt sedan dess. Har flyttat från Blackeberg - Eckerö. Från Eckerö - Gävle och sedan det dummaste jag gjorde var att lita på en person och flytta till Gotland och blev av med allt och hotad utan att få stöd och hjälp av någon. Har sedan dess bara försökt hålla huvudet ovanför vattenytan och försökt småjobba lite men egentligen orkar jag inte ens det och nu är jag väldigt orolig för detta med Coronan också. Jag litar inte på vården i Sverige och om jag är vid medvetande så sätter jag inte min fot på ett sjukhus för jag har blivit väldigt förnedrad där tidigare. Har även varit mycket hos läkaren men även om jag får negativa besked så händer inget mera. Vet inte hur länge jag lever men är snart 60 år så det är nog inte många år kvar. Min mamma blev bara 70 år och jag tror inte jag blir så gammal ens. Hade jag inte min dator att jobba med och även få skriva av mig på så hade jag nog inte ens levt idag efter allt jag gått igenom. Den har räddat mitt liv. 

Skulle ge miljoner om jag fått träffa eller prata med min son eller om han åtminstone bad mig dra åt skogen om han nu lever. Skulle vara lättare att gå vidare då, även om jag intalat mig om att både min älskade mamma och min älskade son inte finns längre i livet men det är väldigt jobbigt att tänka så också. Vet inte vad som är bäst. Är det någon som vill kommentera detta och blir jag väldigt glad och lycklig men vet att de flesta inte vill göra det eller att de inte hinner eller bryr sig

Så får Du livsframgång

Fyra varningssignaler på att Du måste sluta skjuta upp saker. Gör så här istället.

Om Du reagerar som de flesta av oss blir Du förbannad på Dig själv för att Du alltid skjuter upp saker som Du vet att Du förr eller senare måste ta itu med. Den ilskan gör att vi förlorar både energi, fokus och koncentrationsförmåga och så blir det vi till slut måste göra bara dåligt, och så blir vi ännu argare för det.

Så här sätter Du stopp för den ovanan:

Var snäll mot Dig själv

Acceptera att det finns en orsak till varför Du inte orkar-kan-vill-vågar ta itu med ett problem just nu. Visa lite förståelse för Dig själv här och var inte för hård. Försök hitta en förklaring till exakt varför Du skjuter upp just den här saken, är Du rädd för att det inte ska bli tillräckligt bra? 

Oroar Du Dig för vad andra ska tycka och tänka?

Oavsett anledning så finns det en logik i Ditt motstånd, hur långsökt, knasig eller irrationell den än är. Tillåt Dig själv att skjuta upp den här jobbiga uppgiften lite till och gör något annat istället.

Sätt igång, resten går av sig själv

Det första steget är alltid det värsta. Hemligheten med att sluta förhala saker och ting är att bara sätta igång utan att tänka så mycket. Gör det bara. Du behöver inte ha någon deadline för när det ska vara klart, Du behöver inte ens göra färdigt uppgiften. Det allra viktigaste är att Du kommer igång. Om Du börjar tillräckligt många gånger, så kommer Du också att förr eller senare blir klar.

Utnyttja Din inre röst

Använd den där inre rösten som ofta bara klagar och pratar skit om Dig till att inspirera och sätta fart på Dig istället. Låna en röst från någon Du gillar, en filmhjälte eller en kul tecknad figur, och låt honom eller henne berätta varför Du ska sätta igång med sådant som du bara skjuter upp. Normalt sett låter vi den där rösten hjälpa till att hitta ursäkter och krystat rationella förklaringar till varför vi inte ska göra sig eller så just nu och istället skjuta upp det ”tills ikväll/imorgon/nästa vecka” och så vidare. Låt nu rösten göra det motsatta och övertyga Dig själv om att här och nu är det allra bästa tillfället att komma igång.

Belöna Dig själv när jobbet är klart

De flesta av oss är usla på att fira när vi gjort klart något. Vi intalar oss själva att det inte är värt att ”ställa till” med något eftersom det ändå bara var saker som vi måste göra. Men tänk om. Unna Dig själv något gott. Gör något roligt. Ge dig själv beröm och en belöning för varje uppgift som Du har slutfört.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning