OS-platsen klar, men lång väg till biljetten

Josefin Taljegård ordnade OS-kvotplats till Sverige med en 15e plats i VM, men vägen till att bli uttagen är lång.

Sverige har fått en kvotplats till OS i damernas konståkning efter Josefin Taljegårds 15e plats i VM. Det är dock en bit kvar för henne eller någon annan svenska för att bli uttagen till spelen i Peking nästa år.

Men jag tror inte att det är omöjligt, säger Taljegård till Tidningarnas Telegrambyrå.

Sveriges olympiska kommitté, SOK, har tydliga regler för att bli uttagen till svenska OS-trupper så det är inte säkert att man får åka till OS även om man kvalat in. Grundkriteriet är att en idrottare ska ha klarat en åttondeplats i högsta internationell konkurrens.

För konståkarna som vill till Peking nästa år är det antingen en åttonde plats i pågående VM i Stockholm eller att uppnå den poäng som VM-åttan fick. Det innebär 198,77 poäng som österrikiskan Olga Mikutina fick efter lördagens finalåk.

Det är absolut inte omöjligt att nå, nu är jag 20 poäng ifrån. När man ökar teknikpoängen brukar prestationspoängen också hänga med. Att få 10-15 poäng mer i det tekniska är inte omöjligt eftersom jag kan svårare hopp, som jag inte valde att ha med i VM, säger Taljegård.

Jag tror inte att jag behöver ha en trippel Axel eller en kvadrupel. Det räcker nog med en trippeltrippel, särskilt om man gör den bra. Det gäller bara att göra allting rent.

Carina Skoog, sportchef på SOK, säger att konståkarna har bra med tid på sig för att uppnå den poäng som behövs för att få en OS-biljett, ända fram till EM i januari nästa år.

Även om det är Josefin Taljegård som säkrat kvotplatsen är det inte säkert att det blir hon som får åka till OS. Sverige har två ytterligare åkare på högsta nivå, Matilda Algotsson och Anita Östlund.

Hur känns det att någon annan kanske tar platsen du ordnade?

Det har varit bra för mig den här säsongen att veta att jag har motstånd för att komma till VM, så konkurrens är inte negativt. Sen ligger jag kanske på plus för att jag visat framfötterna i år. Och nu har jag ju ett poängmål att nå, då behöver jag inte fokusera på andra.

Det finns även ett annat sätt att sno åt sig OS-biljetten i konståkning och det är om man är ung och lovande och inte ska vara som bäst förrän i nästa OS, 2026.

Då finns det lite mer gummisnodd, men man ska ändå vara nära toppåttakriteriet, säger Skoog.

Taljegård, 25, kan inte räknas in i det kriteriet, utan hon siktar på att nå poängmålet.

Jag har ökat mycket till den här säsongen och borde kunna förbättra mig till nästa tävling som är många månader bort. Det ska verkligen bli en spännande nästa säsong, säger hon.

Majorovs 23e plats i VM räckte inte för att säkra en OS-kvotplats. Men det finns ytterligare en chans att nå OS för honom och andra svenska herråkare samt det unga unga paråkningsparet Greta och John Crafoord. Det är tävlingen Nebelhorn Trophy i Oberstdorf i höst där det delas ut några OS-kvotplatser.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning