Sommarregn

En välsignad sommarskur
Se, hvad nya knoppar
Ännu smått från björk och fur
Dugga fina droppar
Jord, som törstat, drack sig mätt
Ej min stackars gröna plätt
Himlen nändes glömma
Ros, reseda, georgin
Få i sina blomsterskrin
Små juveler gömma

Det blir kvaft uti mitt hus
Upp med fönsterhaken
Fågelsång och arlaljus
Fått naturen vaken.
Se, hur frisk nu ängen står
Där hvartenda strå i går
Torrt och halfsvedt dignat
Ja, det var ett härligt regn
Allt har frodats i dess hägn
Hvad det kom välsignadt

Öfver taflan sommarsol
Strålar huldt bevågen
Och det doftar kaprifol
Omkring fönsterbågen
Arlaljus och fågelsång
Göra stugan mig för trång
Kammarns luft för däfven
Nu, då tusen skilda ljud
Täfla om att prisa Gud
Vill jag bedja äfven

Jag vill ut i skogens fred
Bland de mörka granar
Där i bön jag sjunker ned
Där jag Honom anar
Den oändlige, hvars makt
Talar i regnbågens prakt
Och i åskans dunder
Hellre än på orgelns dön
Lyss Han på en hviskad bön
I de gröna lunder

Herre, jag är svag och arm,
Bräckt min ungdomsstyrka
Låga tankar i min barm
Byggt en oren kyrka

Stärk min nötta kraft som stål
Låt mig lefva för ett mål
Herre, res mig, höj mig
Gör mig till en man bland män
Men är jag ej ödmjuk än
Böj mig, Herre, böj mig

Ur den boja, själf jag smidt
Kan blott Du mig frälsa
Gör mitt sinne åter fritt
Skänk mig själens hälsa
Friskhet gif i lif och sång
Att jag lika tål en gång
Högsta lust och smärta
Må jag utan egen blygd
Skåda renhet, tro och dygd
I en broders hjärta

Se, naturen solförbränd
Låg som jag i dvala
Ej en enda fläkt blef sänd
Att dess kval hugsvala
Men till slut brast molnets mur
Och en skön, en härlig skur
Strömmade från ofvan
Allt fick svalka utom jag
Jorden blott i långa drag
Drack den ädla gåfvan

Skänk ock mig en droppe dagg
Låt mig bättring hoppas
Och där nyss satt tagg vid tagg
Skola rosor knoppas
Månget träd, som stod där bart
Skjutit nya grenar snart
Som af frukter dignat
Re’n jag underbart är stärkt
Hjärteregn, rinn oförmärkt
Hvad du kom välsignadt

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning