Bra start på året

Linn Svahn firar segern i dagens masstart.

Linn Svahn har inlett Tour de Ski och 2021 sensationellt bra.

På 10 kilometer klassiskt tog hon karriärens första världscupseger i ett distanslopp, hennes andra raka etappvinst i touren.

När det var ett varv kvar tänkte jag bara "det här måste jag vinna", säger hon efter segern.

Att hon vann nyårsdagens inledande sprint i schweiziska Val Müstair var inte det minsta oväntat. Men att Linn Svahn skulle slå till också på lördagens masstart var en skräll.

21-åringen hade aldrig tidigare tagit en pallplats i världscupen i ett distanslopp, och även om världsåkare som Therese Johaug saknades, Norge har helt valt att stå över touren, var det många som bar favoritskapet före Svahn.

Till slut fick dock alla se sig besegrade av den svenska sensationen.

Jag har känt att jag har höjt grundkapaciteten till den här säsongen. Det har jag känt på sprintarna också, att jag kan stå pall en hel dag på ett helt annat sätt än jag har gjort tidigare, säger Linn Svahn till Sveriges Television.

Men jag trodde nog inte att första segern skulle komma redan nu. Men det var en bra dag. En bra start på året.

Länge såg en annan svenska ut att knäcka det övriga fältet. Frida Karlsson inledde stenhårt och höll halvvägs genom loppet på att få en lucka. Men en liten klunga åkare, Linn Svahn var en av dem, lyckades täppa till i utförskörningen ner mot stadion, och inför slutvarvet var de åter samlade.

Då anade man att en spurtuppgörelse skulle kunna avgöra loppet, och där är ingen bättre än Linn Svahn just nu. Hon tog täten nerför den sista backen och var också först in på upploppet. Och där är det få som kan rå på henne.

Min plan var bara att försöka hålla mig oss kall som möjligt på de första två varven, och inte försöka slsa så mycket energi. Och när det bara var ett varv kvar tänkte jag bara ”jag måste vinna det här, jag måste vinna det här”, säger Svahn i den officiella segerintervjun.

Julia Stupak, Ryssland, blev tvåa och Jessica Diggins, USA, blev trea. Frida Karlsson blev fyra och var efteråt besviken på sitt beslut att lägga på extra fästvalla kort före start.

Jag var osäker innan start och testade nära inpå. Jag tyckte inte att jag fick det där bettet som jag ville ha, så jag lade på lite för mycket fäste. Det tog på mitt glid i dag och jag ångrar det, säger Karlsson till Sveriges Television.

Linn Svahn är fortsatt i ledning i sammandraget, 13 sekunder före Diggins och 18 sekunder före Karlsson.

Ebba Andersson var länge en av få som orkade hänga på i Karlssons ursinniga tempo, men såg precis som Karlsson ut att ha sämre utförsglid än många andra och tappade på slutvarvet. Hon blev till slut 12a, 20 sekunder från segern, och är en och en halv minut efter totalt sett.

Touren fortsätter på söndagen med 10 km jaktstart i fri stil.

Tour de Ski, damer

Ställningen efter två av sju etapper:

Linn Svahn, Sverige

Jessica Diggins, USA, +13

Frida Karlsson, Sverige, +18

Rosie Brennan, USA, +20

Annamarija Lampic, Slovenien, +40

Maja Dahlqvist, +1.15

Ebba Andersson, +1.33

Jonna Sundling, +2.11

Emma Ribom, +2.21

Moa Lundgren, +2.39

Moa Olsson, +3.00

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning