Elvira Öberg sköt bort Sverige i stafetten

I går var det Peppe Femling som sköt bort Sveriges chanser i stafetten. I dag var det Elvira Öbergs (o)tur. Efter tre raka pallplatser under skidskyttesäsongen blev de svenska damerna sjua.

Jag har ingen känsel om händerna när jag skjuter stå. Det är förjävligt när man ska skjuta, säger Elvira Öberg.

De svenska VM-genrepen i stafett blev allt annat än lyckade, på både dam- och herrsidan. Det svenska herrlaget slutade på 15e plats efter Peppe Femlings, med sina egna ord, "helt bedrövliga" insats på vallen och tre straffrundor.

I damernas stafett hade Elvira Öberg det lika tungt på andrasträckan i italienska Antholz. Hon skickades ut i ett bra läge efter Johanna Skottheim som var tillbaka efter att "inte känt sig 100 %" under ett par veckor. Skottheim var felfri på vallen på förstasträckan och lämnade över till lillasyster Öberg som sexa.

Elvira Öberg var snabb i spåret och sköt fullt i liggande skyttet – innan problemen började. Och det var inga små bekymmer som drabbade svenskan. I det stående skyttet drog Elvira Öberg på sig hela tre straffrundor, och chansen på en topplacering försvann.

Svaret till kollapsen på vallen?

Kalla händer.

Jag har ingen känsel om händerna när jag skjuter stå. Det är förjävligt när man ska skjuta, säger Elvira Öberg i Sveriges Television.

Jag har egentligen väldigt lite problem med det här, jag förstår inte att jag blir så kall, det är inte ens särskilt kallt i dag. Jag försöker veva i gång och få någon känsel. Det är jättetråkigt att det behövde bli så här i dag. Så jäkla onödigt att man ska skjuta massa bom och straffrundor för en sån skitsak, fortsätter Öberg.

Elvira Öberg växlade som 17e till Linn Persson på tredje sträckan. Persson gjorde en felfri insats, bäst av alla på sin sträcka, och körde upp Sverige till en 12e-plats inför Hanna Öbergs avslutande.

Även storasyster Öberg stod för en bra insats på sin sträcka och tog upp Sverige till en slutgiltig sjundeplats.

Ryssland vann före Tyskland och Frankrike.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning