Duplantis tror på nya världsrekord

Armand Duplantis vann i säsongsöppningen.

Armand Duplantis har fått en stark inledning på tävlingssäsongen.

Svenskamerikanen knep förstaplatsen i Düsseldorf, och gjorde även ett nytt världsrekordförsök.

Det känns som att jag är i form att slå rekord, men tekniskt var jag inte riktigt där, säger han till Tidningarnas Telegrambyrå.

Armand Duplantis säsongsdebuterade på innegalan i Düsseldorf där han ställdes mot tufft motstånd i form av regerande världsmästaren Sam Kendricks från USA och VM-bronsmedaljören Piotr Lisek från Polen.

Stavhoppsstjärnan, som slog dubbla inomhusrekord förra säsongen efter att ha tagit sig över ribban på både 6,17 och 6,18, inledde piggt och flög över ribban på 5,52 i sitt första hopp. Han klarade även 5,86 utan problem medan Kendricks rev ut sig.

Tyske Torben Blech fick se sig slagen när han rev på 5,91 medan 21-årige Duplantis kunde ta sig över ribban och säkra segern. Efter det klarade han även 6,01.

Jag är nöjd med starten, att tävla igen och att hitta tillbaka i känslan. Jag ville vinna och ta mig över sex meter och lyckades med båda, säger han.

Därefter valde han att hissa upp ribban på världsrekordhöjden 6,19, men han hamnade fel i stegisättningen och valde till slut att bryta tävlingen.

Jag hade ingen känsla, eller det kändes bra fysiskt, det känns som att jag är i form att slå rekord, men tekniskt och med tajming var jag inte riktigt där än, säger han.

Nu väntar en inomhussäsong med nya världsrekordmöjligheter.

Det är en lovande start. Jag tror att jag kan göra stora saker i år. Det är ett stort år som kommer och jag vill bli den bästa jag kan bli, säger han.

Efter tre ogiltiga resultat i längdhoppet slog Khaddi Sagnia till med 6,74 i sitt sista hopp och knep andraplatsen på galan. Stortalangen Tilde Johansson blev femma med 6,33.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning