Att lära oss älska oss själva

Alkoholmissbruket isolerade oss, även om vi var omgivna av 
människor som höll av oss. Vi försökte finna känslomässig 
trygghet genom att vara antingen dominerande eller beroende 
av andra. Vi försökte ändå förgäves att finna trygghet genom
någon osund form av dominans eller beroende


När jag gjorde min moraliska självrannsakan upptäckte 
jag att jag hade sjuka relationer till de flesta människorna 
i mitt liv, t ex mina vänner och min familj. Jag 
kände mig alltid avskärmad och ensam. Jag drack för att 
döva känslomässig smärta.
  Det var genom att hålla mig nykter, ha en bra sponsor och 
arbeta med tolvstegsprogrammet som jag fick möjlighet att 
bygga upp min låga självkänsla. Först lärde de Tolv Stegen 
mig att bli min egen bästa vän, och när jag sedan förmådde 
älska mig själv kunde jag öppna mig och älska andra

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning