Gruppens självbestämmande

En del kanske tycker att vi har fört principen om gruppernas

självbestämmande alltför långt. I sin ursprungliga långa version

lyder Fjärde Traditionen. Var helst två eller tre alkoholister

samlas för att bli nyktra kan de kalla sig en Anonyma Alkoholistgrupp

förutsatt att de som grupp inte har någon annan anknytning

men denna extrema frihet är inte så farlig som den ser ut

  

Som aktiv alkoholist missbrukade jag varje frihet som livet

erbjöd. Hur kunde Anonyma Alkoholister vänta sig att jag skulle respektera

den extrema frihet som Fjärde Traditionen ger? Att lära

mig respekt har blivit ett livslångt arbete.

   Anonyma Alkoholister har fått mig att fullt ut inse nödvändigheten av 

disciplin och om jag inte tillämpar den inifrån, får jag betala ett

pris. Detta gäller för grupper också. Fjärde Traditionen styr

mig i en andlig riktning trots mina alkoholistiska böjelser


Detta är en felcitering; Bill citerade den Tredje Traditionen men

hänvisade till Fjärde Traditionen

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning